القيم العلمية المُضَمَّنة في محتوى کتاب الأحياء3 للصف الثالث ثانوي بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المشارک بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى تحليل محتوى کتاب الأحياء3 للصف الثالث ثانوي في المملکة العربية السعودية ومدى تضمينه للقيم العلمية، ولتحقيق هذا الهدف اعتمد البحث على المنهج الوصفي ممثلاً بأسلوب تحليل المحتوى، وتکونت عينته من کتاب الأحياء3 للمرحلة الثانوية، طبعة العام الدراسي 1442-2020. وتمثلت أداة البحث بتصميم بطاقة تحليل المحتوى لکتاب الأحياء3 في ضوء القيم العلمية. وتوصل البحث إلى النتائج الآتية: تحديد القيم العلمية المناسب تضمينها في محتوى کتاب الأحياء3، وعددها (28) قيمة وزّعت على سبعة مجالات رئيسة هي: المثابرة العلمية وتضم (2) قيمة، والأمانة العلمية وتضم (5) قيم، وحب الاستطلاع وتضم (6) قيم، وتقبل النقد وتضم (4) قيم، والصبر والتروي في إصدار الاحکام وتضم (4) قيم، وتقدير العلم وتضم (4) قيم، وتقدير العلماء وتضم (3) قيم. کما أشارت النتائج إلى أن أعلى القيم العلمية تضمنًا في محتوى کتاب الأحياء3 للصف الثالث ثانوي هي القيمة (حب الاستطلاع) بنسبة تضمين بلغت 93% ودرجة تضمين کبيرة جدًا، تليها قيمة (الأمانة العلمية) في المرتبة الثانية بنسبة تضمين بلغت 77% ودرجة تضمين کبيرة. أما القيم الثلاث: (تقدير العلم)، (المثابرة العلمية)، (الصبر والتروي في إصدار الاحکام) احتلت الرتب من الثالثة للخامسة بنسب تضمين قدرها 32%، 30%، 28.50% على الترتيب، ودرجة تضمين ضعيفة لکل منها. بينما القيمتين: (تقبل النقد)، (تقدير العلماء) احتلتا المرتبتين السادسة والسابعة الأخيرة بنسب تضمين قدرها 19.5%، 18.5%على الترتيب، ودرجة تضمين ضعيفة جدًا لکل منهما.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Scientific Values included in the content of the Biology Book 3 for the third Secondary Grade in the Kingdom of Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • tahani ALMUZAINI
Associate Professor, Curriculum and Instruction Department, College of Education Imam Muhammad bin Saud Islamic University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current research aimed to analyzing the content of the biology book 3 for the third secondary grade in the Kingdom of Saudi Arabia and to determine the extent to which it includes the scientific values. To achieve this goal, the research used the descriptive approach represented by the content analysis method. The research sample consisted of the biology book 3 for the secondary stage, edition of the academic year 1442-2020. The research tool was to designing a content analysis card for the biology book 3 for the third secondary grade in the light of the scientific values. The research reached the following results: The content analysis card consisted of (28) values distributed over seven areas: Scientific Perseverance, which includes (2) values, Scientific Honesty, which includes (5) values, Curiosity, which includes (6) values, Accepting Criticism, which includes (4) values, Patience and Deliberation in Making Judgments, which includes (4) values, the Appreciation of Science, which includes (4) values, and the Appreciation of Scholars, which includes (3) values. The results also indicated that the highest scientific values ​​included in the content of biology book 3 for the third secondary grade is (Curiosity value) with an inclusion rate of 93% and a very large degree of inclusion, followed by the (Scientific Honesty value) in the second rank with an inclusion rate of 77% and a large degree of inclusion. As for the three values: (Appreciation of Science), (Scientific Perseverance), (Patience and Deliberation in Making Judgments) they occupied the ranks from the third to the fifth with inclusion rates of 32%, 30%, and 28.50%, respectively, and a weak inclusion degree for each of them. While the two values: (Accepting Criticism), (Appreciation of Scholars) occupied the last sixth and seventh ranks with inclusion rates of 19.5% and 18.5%, respectively, and a very weak inclusion degree for each of 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Scientific Values
  • Biology Book 3
  • Third Grade of Secondary School
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 4575-4601
  • تاريخ الاستلام: 29 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 14 أغسطس 2021
  • تاريخ القبول: 23 أغسطس 2021