The effect of Some Different Types of Learning Within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self- Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering Among University Students in Egypt

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Faculty of Education- Zagazig University- Egypt.

المستخلص

The research figured out the effectiveness of three variant types of learning presented in training programs in terms of self-determination theory of motivation on developing self- academic identity and academic buoyancy and mind wandering. Three educational types for learning; blended e-learning, virtual learning, and traditional face-to-face learning were compared. Two approaches conducted in this study; a quantitative approach, that is given complementary importance, accompanying the qualitative approach with the quantitative one being embedded within the qualitative data in the research. The combination of different data collection methods aimed to reduce potential limitations of the research method’s implication. Academic identity was found to strongly predict academic integration within the three training programs: Blended e-Learning with traditional face-to-face learning and Virtual Learning. Academic integration additionally seems to be a mediator to predicting other learning outcomes that include research performance, commitment to learning activities, and school time management. Mind-wandering related to performance independent of the type of a training program as a determinant of performance. Ultimately, not all training programs are equally beneficial to learners in terms of enhancing proper motivation for learners’ success within the education environment.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

تأثير بعض الأنواع المختلفة للتعلم والمستخدمة في البرامج التدريبية المبنية في ضوء نظرية التحديد الذاتي للدافعية في تنمية الهوية الأکاديمية الذاتية والطفو الأکاديمي وخفض التجول العقلي بين طلبة الجامعات المصرية

المؤلف [English]

  • محمد عليوه
کلية التربية جامعة الزقازيق- مصر
المستخلص [English]

کشف البحث عن تأثير ثلاثة أنواع للتعلم والمدمجة ضمن البرامج التدريبية المبنية في ضوء نظرية التحديد الذاتي للدافعية في تنمية کل من الهوية الأکاديمية الذاتية والطفو الأکاديمي وخفض درجة التجول العقلي. ثلاثة أنواع مختلفة من طرائق تقديم التعلم هى؛ التعلم المدمج، والتعلم الافتراضي، والتعلم التقليدي وجهًا لوجه. وقد تم التطبيق على عينة مکونة من(500) من طلبة الجامعات المصرية، واستخدم البحث منهجين مختلفين؛ الأول: المنهج الکمي، والثاني هو المنهج النوعي عبر (100) مقابلة شخصية. وقد دُمج وضُمّن المنهج الکمي في بيانات المنهج النوعي بالبحث حتى يعطي الموثوقية والتعميم في نتائج البحث؛ وهدف هذا الجمع بين طرائق جمع وتحليل البيانات إلى تقليل القيود المحتملة في نتائج البحث. وکشفت النتائج أن الهوية الأکاديمية الذاتية منبئ قوي بالتکامل الأکاديمي لکل من البرامج التدريبية-التعليمية الثلاثة بما تتضمنها من: التعلم الإلکتروني المدمج، مع التعلم التقليدي وجهًا لوجه، والتعلم الافتراضي. بالإضافة إلى أن التکامل الأکاديمي هو بمثابة وسيط للتنبؤ بنتائج التعلم الأخرى التي تشمل: الأداء البحثي، والالتزام بأنشطة التعلم، وإدارة الوقت. وقد ارتبط التجول العقلي بالأداء بشکل مستقل عن نوع البرنامج التدريبي وعمل کمحدد للأداء. وليس کل البرامج التدريبية المستخدمة مفيدة بشکل متساوِ للدارسين من حيث تعزيز الدافع المناسب لنجاحهم.

الكلمات الرئيسية [English]

  • الکلمات المفتاحية: أنواع التعلم
  • نظرية التحديد الذاتي للدافعية
  • الهوية الأکاديمية الذاتية
  • والطفو الأکاديمي والتجول العقلي
  • طلبة الجامعة
المجلد 92، العدد 92 - الرقم المسلسل للعدد 92
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2021
الصفحة 1-29
  • تاريخ الاستلام: 01 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 08 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 15 يوليو 2021