نمذجة العلاقات السببية بين اليقظة العقلية والتنظيم الإنفعالي وقلق المستقبل لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم علم النفس التعليمي والإحصاء التربوي کلية التربية بتفهنا الأشراف - دقهلية - جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة التأثيرات المباشرة وغير المباشرة لليقظة العقلية کمتغير مستقل على قلق المستقبل کمتغير تابع من خلال التنظيم الانفعالي کمتغير وسيط لدى طلاب جامعة الأزهر، وذلک من خلال نموذج مقترح افترض فيه الباحث وجود تأثيرات مباشرة وغير مباشرة لليقظة العقلية على قلق المستقبل، وتکونت عينة البحث الأساسية من (472) طالبًا وطالبة بواقع (243 طالبًا، 229 طالبة) من طلاب کلية التربية بتفهنا الأشراف جامعة الأزهر، وکلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات بالسادات جامعة الأزهر، واشتملت أدوات البحث على مقياس اليقظة العقلية، ومقياس التنظيم الانفعالي، ومقياس قلق المستقبل، وکلهم من (إعداد الباحث)، وبعد تحليل البيانات إحصائيًا باستخدام أسلوب تحليل المسار توصلت النتائج إلى: وجود مطابقة جيدة بين نموذج تحليل المسار المقترح وبيانات عينة البحث بالنسبة للعلاقات المختلفة بين متغيرات البحث، وجود تأثيرات مباشرة دالة إحصائيًا لليقظة العقلية في قلق المستقبل، وجود تأثيرات مباشرة دالة إحصائيًا لليقظة العقلية في التنظيم الانفعالي عدا بُعدي "التصرف بوعي – عدم الحکم على الخبرات الداخلية"، وجود تأثيرات مباشرة دالة إحصائيًا للتنظيم الانفعالي في قلق المستقبل، وجود تأثيرات غير مباشرة دالة إحصائيًا لليقظة العقلية في قلق المستقبل من خلال التنظيم الانفعالي عدا بُعدي "التصرف بوعي – عدم الحکم على الخبرات الداخلية"، وجود تشابه في نموذج تحليل المسار لليقظة العقلية والتنظيم الانفعالي وقلق المستقبل بين الذکور والإناث".

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

MODELING CAUSAL RELATIONSHIPS AMONG MINDFULNESS, EMOTIONAL REGULATION, AND FUTURE ANXIETY AMONG UNIVERSITY STUDENTS.

المؤلف [English]

  • reda ebrahim
Instructor at the Department of Educational Psychology and Educational Statistics Faculty of Education in Tafahna Al-Ashraf - Dakahlia - Al-Azhar University
المستخلص [English]

The current research aimed to investigate the direct and indirect effects of mindfulness -as an independent variable- in future anxiety-as a dependent variable- through emotional regulation -as a mediating variable- among Al-Azhar University students through a proposed model in which the researcher assumed the presence of direct and indirect effects of mindfulness in future anxiety, Participants were (472) students (243 male and 229 female) students at the faculty of Education in Tafahna Al-Ashraf University, Al-Azhar University, and the Faculty of Islamic and Arabic Studies for Girls in Sadat, Al-Azhar University, The research tools included the mindfulness scale, the emotional regulation scale, and the future anxiety scale, all of them (prepared by the researcher). After the statistical analysis data using the path analysis method, the findings revealed: There is a good match between the proposed path analysis model and the participants' data in terms of the different relationships between the research variables. Findings also revealed statistically direct significant effects of mindfulness in future anxiety, There are also statistically direct significant effects of mindfulness in emotional regulation, except the two dimensions namely "acting consciously -  unjudging internal experiences", The presence of that are statistically direct significant effects of emotional regulation in future anxiety, and statistically indirect significant effects of mindfulness in future anxiety through emotional regulation except for the two dimensions namely "acting consciously - unjudging internal experiences", Finally, there is a conformity in the pathway analysis model of mindfuless, emotional regulation, and future anxiety among males and females.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Modeling Causal Relationships
  • Mindfulness
  • Emotional Regulation
  • Future Anxiety
  • University Students
المجلد 92، العدد 92 - الرقم المسلسل للعدد 92
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2021
الصفحة 465-527
  • تاريخ الاستلام: 19 أغسطس 2021
  • تاريخ المراجعة: 01 سبتمبر 2021
  • تاريخ القبول: 09 سبتمبر 2021