Evaluating the Teaching Practice Course for Students-Teachers English Majors in the Light of their Professional Needs and Satisfaction

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Lecturer of Curriculum & English Instruction (TEFL) Al-Arish Faculty of Education, Arish University.

المستخلص

The present study aimed at evaluating the  currentprescriptive Teaching Practice Course(TPC) in the light of the required professional needs of Student-Teachers(SS-Ts), third year, English majors at Al‑Arish Faculty of Education. It also  aimed at identifying their satisfaction with their TPC. To accomplish
these aims, five instruments were prepared and administered by the researcher after verifying their validity and reliability. They contained the Professional Needs Checklist (PNC) for Ss Ts, the Content Analysis Card, (CAC)for the prescriptive TPC, the Supervisors' Evaluation Questionnaire for the TPC, the Student-Teachers' Evaluation Questionnaire for their TPC and the Student-Teachers' Satisfaction Questionnaire with their TPC. The subjects of the study consisted of (77) participants. Findings of the study indicated eight basic professional needs with 40 sub-professional needs required for Ss-Ts. They also revealed the inefficiency and inappropriateness of the prescriptive TPC for meeting the Ss-Ts' required professional needs and dissatisfaction of  Ss-Ts with their TPC. An overview for a proposed TPC was presented by the researcher. Some recommendations and suggestions for further researche/studies were also introduced.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

تقويم مقرر التربية العملية للطلاب المعلمين تخصص اللغة الإنجليزية علي ضوء احتياجاتهم المهنية ورضاهم عنه"

المؤلف [English]

  • امل المالح
مدرس مناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية کلية التربية جامعة العريش
المستخلص [English]

هدفتالدراسة الحالية إلى تقويم محتوى مقرر التربية العملية الحالي علي ضوء الاحتياجات المهنية اللازمة للطلاب  المعلمين -شعبةاللغةالإنجليزية- بکلية التربية بالعريش والتعرف علي مدى رضاهم عنه، ولتحقيق أهداف الدراسة قامتالباحثةبإعدادو تطبيق خمس أدوات بعدالتحقق منصدقهن و ثباتهن، واشتملت أدوات الدراسة علي قائمة للتعرف علي الاحتياجات المهنية اللازمة للطلاب المعلمين، بطاقة تحليل محتوى مقرر التربية العملية المقرر, استطلاع رأي خاص لبعض موجهي التربية العملية لتقويم محتوى مقرر التربية العملية , استطلاع رأي الطلاب المعلمين لتقويم محتوى مقررهم، واستطلاع رأي للتعرف علي مدي رضا الطلاب- المعلمين عن مقرر التربية العملية المقرر عليهم. وتکونت عينة الدراسة من (77) مشارک. و أشارت نتائجالدراسةالي ثمان احتياجات مهنية رئيسة وأربعين احتياج مهني فرعي لازم للطلاب المعلمين، کما أظهرت نتائج الدراسة أيضا عدم کفاية وعدم ملائمة مقرر التربية العمليةالحالي للإيفاء بالاحتياجات المهنية اللازمة للطلاب المعلمين,و عدم رضا الطلاب المعلمينعن مقرر التربية العملية المقرر عليهم.و قد قدمت الباحثة تصور مقترح لمقرر التربية العملية, کما تم تقديم بعض المقترحات والتوصيات لبعض الدراسات والبحوث المستقبلية.

الكلمات الرئيسية [English]

  • الکلمات المفتاحية: التقويم- تحليل المحتوى- مقرر التربية العملية
  • - الاحتياجات المهنية اللازمة لتدريس اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية
المجلد 92، العدد 92 - الرقم المسلسل للعدد 92
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2021
الصفحة 29-91
  • تاريخ الاستلام: 15 سبتمبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 28 سبتمبر 2021
  • تاريخ القبول: 05 أكتوبر 2021