فعالية دمـج ملف الانجـاز التخاطبى الإلکتروني E-Portfolio ونموذج مکارثى الفورمـات 4MAT) ) في تنمية الکفايات المهنية التشخيصية والعلاجية لدى طلاب التدريب الميداني قسم اضطرابات اللغة والتخاطب بکلية علوم ذوى الاحتياجات الخاصة جامعة بنى سويف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس اضطرابات اللغة و التخاطب - کلية علوم ذوى الاحتياجات الخاصة-جامعة بنى سويف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على فعالية استخدام  فعالية دمج ملف  الانجاز الإلکتروني، ونموذج مکارثى لتنمية بعض الکفايات التشخيصية والعلاجية للتلاميذ ذوى اضطرابات النطق والکلام لطلاب مقرر التدريب الميداني  بقسم اضطرابات اللغة والتخاطب کلية علوم ذوى الاحتياجات الخاصة  جامعة بنى سويف ، وقد اتبع الباحث المنهج التجريبي حيث بلغ عينة الدراسة الحالية 26 طالب من تخصص اضطرابات اللغة والتخاطب مسار اکاديمي ( اللغة الانجليزية واللغة العربية ) ، ولتحقيق أهداف الدراسة ثم أعداد بطاقة الکفايات التشخيصية والعلاجية ، وبطاقة ملف الانجاز الإلکتروني ، ودليل الطالب الأخصائي لإعداد ملف الانجاز الإلکتروني ، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن الآتي :-   
1- يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (000.05)  بين متوسطي درجات الطلاب الاخصائيين في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الکفايات المهنية التشخيصية والعلاجية لملف الانجاز التخاطبى الإلکتروني لطلاب التدريب الميداني وذلک لصالح التطبيق البعدي.
2-لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (000.05)  بين متوسطي درجات الطلاب الاخصائيين في التطبيق البعدي والتتبعى  لمقياس الکفايات المهنية التشخيصية والعلاجية لملف الانجاز التخاطبى الإلکتروني لطلاب التدريب الميداني .
3- يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (000.05)  بين متوسطي درجات الطلاب الاخصائيين في التطبيق القبلي والبعدي مقياس مستوى الانجاز التشخيصي والعلاجي لنموذج مکارثى أو الفورمات  لطلاب الاخصائيين في قسم اضطرابات اللغة والتخاطب جامعة بنى سويف .
4-لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (000.05) بين متوسطي درجات الطلاب الاخصائيين في التطبيق البعدي والتتبعى  مقياس مستوى الانجاز التشخيصي والعلاجي لنموذج مکارثى أو الفورمات  لطلاب الاخصائيين في قسم اضطرابات اللغة والتخاطب جامعة بنى سويف .
         وفى ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة أوصى الباحث طلاب قسم اضطرابات اللغة والتخاطب بضرورة استخدام ملف الإنجاز الإلکتروني بتوظيف نموذج مکارثى ( الفورمات) وتعميمه على اقسام الکلية وکليات الجامعة .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of integrating the E-Portfolio and the (4MAT) model in developing diagnostic and therapeutic professional competencies for field training students, Department of Language and Speech Disorders, Faculty of Special Needs Sciences, Beni Suef University

المؤلف [English]

  • waleed sayed
Lecturer of Language and Speech Disorders - Faculty of Special Needs Sciences - Beni Suef University
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the effectiveness of using the effectiveness of merging the electronic achievement file, and the McCarthy model to develop some diagnostic and therapeutic competencies for students with speech and speech disorders for students of the field training course at the Department of Language and Speech Disorders, Faculty of Special Needs Sciences, Beni Suef University. The sample of the current study is 26 students from the specialization of language and communication disorders, an academic track (English and Arabic), and to achieve the objectives of the study, then the preparation of the diagnostic and therapeutic competency card, the electronic achievement file card, and the specialized student guide for preparing the electronic achievement file, and the results of the study resulted in the following:                               
  1-There is a statistically significant difference at the level of significance (00≤0.05) between the mean scores of the specialist students in the pre and post application of the diagnostic and therapeutic professional competency scale for the electronic communication achievement file for field training students, in favor of the post application.                              
  2-There is no statistically significant difference at the level of significance (00≤0.05) between the average scores of the specialist students in the post and follow-up application of the diagnostic and therapeutic professional competency scale for the electronic communication achievement file for field training students.                                                                        
3-There is a statistically significant difference at the level of significance (00≤0.05) between the average scores of the specialist students in the tribal and remote application of the diagnostic and therapeutic achievement level scale of the McCarthy model or the formats for the specialist students in the Department of Language and Communication Disorders, Beni Suef University.                                                                                   
 4-There is no statistically significant difference at the level of significance (00≤0.05) between the average scores of the specialist students in the post- and follow-up application of the diagnostic and therapeutic achievement level scale of the McCarthy model or the formats for the specialist students in the Department of Language and Communication Disorders, Beni Suef University.  
In light of the results of the study, the researcher recommended the students of the Department of Language and Communication Disorders to use the electronic achievement file by employing the McCarthy model (formats) and circulating it to the college departments and colleges of the university.                                                                                  
                                                    

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: electronic achievement file
  • McCarthy model (formats)
  • diagnostic and therapeutic professional competencies
  • field training
  • language and speech disorders
المجلد 92، العدد 92 - الرقم المسلسل للعدد 92
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2021
الصفحة 1349-1453
  • تاريخ الاستلام: 13 يونيو 2021
  • تاريخ المراجعة: 26 يونيو 2021
  • تاريخ القبول: 03 يوليو 2021