تقويم الأداء المؤسسي لکليات التربية بمحافظات صعيد مصر في ضوء أسلوب حلقات الجودة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية کلية التربية جامعة أسوان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف ماهيةتقويمالأداءالمؤسسيوأهمأهدافه، ومعايير ومؤشرات تقويم الأداء المؤسسي. مع ضرورة تعرف دواعيومبرراتتقويمأداءکليات التربية بصعيد مصر ، وتعرف حلقات الجودة وأهدافها ومراحل إنشاء وتکوين حلقات الجودة والأساليب المستخدمة من قبل فريق حلقات الجودة في حل مشکلات کليات التربية، ووضع تصور لتفعيل دورفريق حلقات الجودة المقترحفيتقويمالأداءالمؤسسي لکليات التربية بمحافظات صعيد مصر. وتم أخذ ثلاث کليات من کليات التربية بصعيد مصر، واسُتخدم المنهج الوصفي في تحقيق أهداف الدراسة، مع استخدام عدة أدوات وأساليب منها استطلاع رأي يعتمد على العصف الذهني موجه إلى أفراد عينة الدراسة حول ما تواجهه کليتهم من مشکلات، واستبانة للوقوف على واقع أداء کليات التربية بمحافظات صعيد مصر وما تواجهه من مشکلات، وبعض الأساليب المستخدمة من قبل حلقات الجودة في حل المشکلات، وتم تطبيق تلک الأدوات على عينة من أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة إضافة إلى بعض من أعضاء فريق الجودة بکل کلية، وطُبقت الدراسة على عينة قوامها(170) فردًا، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج،أهمها ،ما يلي:
     هناک اهتمام متوسط بعملية الارتباط بين الأنشطة ومهمة الکلية وأهدافها.
     بعض الکليات تهتم بدرجة متوسطة بتوفير الاحتياجات التدريبية للعاملين بصفة دورية.
     هناک بعض الاهتمام من قبل إدارة الکلية بتلبية احتياجات الطلاب ورغباتهم والجهات المعنية الأخرى.
      الافتقار لوجود وحدة لإدارة الأزمات والکوارث.
     قلة إلمام أعضاء هيئة التدريس بفلسفة نظام الإرشاد الأکاديمي.
     نقصدافعية أعضاءهيئةالتدريسوفاعليتهمللقيامبإجراءبحوثعلمية.
     قلة دافع الطالب للدراسة واتجاهاته نحو بيئة الدراسة.
     امتلاک بعض الکليات القدرة على زيادة إمکاناتها ومواردها بالمشارکة مع مؤسسات أخرى مثل وزارة التربية والتعليم.
     عدم ملاءمة المبنى التعليمي بالنسبة لعدد الطلاب.
  هناک فجوة في دور الوحدات ذات الطابع الخاص في معاونة الجامعة للقيام برسالتها سواء في مجال تعليم الطلاب أو تدريبهم في مجال البحوث.
وفي ضوء ما أسفرت عنه هذه الدراسة من نتائج، وتوضيح أبرز المشکلات التي تعاني منها کليات التربية بصعيد مصر، قدمت الدراسة في جزئها الأخير تصورًا لأداور فريق حلقات الجودة المقترح في إيجاد حلول لتلک المشکلات ومحاولة تحسين أداء تلک الکليات.

عنوان المقالة [English]

Evaluation of the Institutional Performance of the Faculties of Education in Upper Egypt Governorates in light of the Quality Circles Style

المؤلف [English]

  • rady kamel
Teacher of Education, Faculty of Education, Aswan University
المستخلص [English]

The present study aimed at investigating the nature of the institutional performance evaluation, its main objectives, and the criteria and indicators of evaluating the institutional performance. Also, the present study is an attempt to identify the reasons and justifications of evaluating the performance of the Faculties of Education in Upper Egypt,to study the quality circles including its objectives and stages, the methods used by the quality circles team to solve the Faculties of Education problems, and to develop a vision to activate the role of the suggested quality circles team in evaluating the institutional performance of the Faculties of Education in Upper Egypt. The studywas applied in three Faculties of Education in Upper Egypt, and used the descriptive approach to achieve its objectives. The researcher used a number of tools and methods, including a brainstorming based questionnaire, presented to the study participants,which explored the problems faced by theirfaculties, and a questionnaire to identify the reality of the Faculties of Education performance in the Upper Egypt governorates exploring the problems they face and some methods used by quality circles team in solving problems.Tools of the present study were applied to a sample of faculty members and theirassistants in addition to some of the members of the quality team in each faculty (n=170).The findings of the study can be summarized as follows:
-    There is an intermediate interest in integratingthe activities and the faculty's mission and objectives.
-    Manyfaculties are interested in providing the training needs of employees on a regular basis.
-    There is some interest from the faculty administration to meet the needs of students and their wishes and other institutions.
-    There is an urgent need to establishcrisis and disaster management units.
-    Faculty members need to know the philosophy of the academic guidance system.
-    Lack of faculty members’motivation and effectiveness in carrying out scientific research.
-    Lack of students’ motivation to study and their negative attitudes towards the study environment.
-    Many faculties have the ability to increase their potential and resources in partnership with other institutions such as the Ministry of Education.
-    The educational structure and buildings are not suitable for the number of students.
-    There is a gap in the special nature units’role in helping the university to carry out its mission both in the field of student education and training.
In light of the findings of the presentstudy, and the clarification of the most important problems facing the faculties of education in Upper Egypt, the study, in the last part,presented aperception to help the quality circles team in finding solutions to those problems and try to improve the performance of these faculties.

المجلد 53، العدد 53
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2018
الصفحة 19-132
  • تاريخ الاستلام: 09 ديسمبر 2018
  • تاريخ القبول: 09 ديسمبر 2018