فعالية برنامج نفس حرکي في تنمية مهارات الإدراک المکاني لدى الأطفال ذوي الإعاقة البصرية المعاقين ذهنيًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس الإعاقة البصرية کلية علوم ذوي الاحتياجات الخاصة جامعة بني سويف

2 مدرس الإعاقة العقلية کلية علوم ذوي الاحتياجات الخاصة جامعة بني سويف

المستخلص

     هدف البحث إلى التحقق من فعالية برنامج نفس حرکي في تنمية مهارات الإدراک المکاني لدى الأطفال ذوي الإعاقة البصرية المعاقين ذهنيًا،وتکونت العينة من(7) أطفال تتراوح نسبة ذکاؤهم بين(60 - 68) درجة على مقياس ستانفورد بينية للذکاء، وأعمارهم الزمنية من(5- 9) سنوات، تم اختيارهم من فصل متعددي الإعاقة التابع لمدرسة النور للمکفوفين بمحافظة بني سويف، واستخدم الباحثان المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة التجريبية الواحدة، ومنهج دراسة الحالة، واشتملت أدوات البحث على مقياس ستانفورد بينية للذکاء الصورة الخامسة المجال اللفظي(إعداد/أبوالنيل،طه،عبدالسميع،2013)،ومقياس الفاينلاند للسلوک التکيفي(إعداد/ فرج، رمزى،2005)، واختبار الإدراک المکاني، والبرنامج النفس حرکى من إعداد الباحثَينِ، وبمعالجة البيانات إحصائيًا أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دالة إحصائية عند مستوى دلالة(01,0) بين متوسطي رتب درجات الأطفال ذوي الإعاقة البصرية المعاقين ذهنيًا في کل من القياسين القبلي والبعدي علي اختبار الإدراک المکاني لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي، ممايؤکدفعاليةالبرنامج النفس حرکي في تنمية مهارات الإدراک المکاني لدى أفراد العينة.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a program psychomotor in developing spatial perception skills for visually impaired children with intellectual disability

المؤلفون [English]

  • mahmoud alshewai 1
  • zainab ELSAYED 2
1 teacher of visual impairment, Faculty of Special Needs Sciences, Beni Suef University
2 mental disability teacher Faculty of Science for People with Special Needs, Beni Suef University
المستخلص [English]

               The aim of the research is to verify the effectiveness of psychomotor program in developing spatial perception for visually impaired children with intellectual disabilities. The sample Formed of seven children with visually impaired and intellectual disabilities (60-68) IQ . The research sample is an intended sample from a multi-disability Class of “Al-Noor “School for the Blind in Beni Suef Governorate, researchers used the quasi-experimental approach with one experimental group, case study method with pre- and post-test, using Stanford bient Intelligence Test, the fifth addition , the verbal domain (prepared by / Abu El-Nile, Taha, Abdel-Sami’, 2013), the Vineland Adaptive Behavior Scale (prepared by Faraj, Ramzy, 2005), the spatial perception test, and the psychomotor program prepared by researchers, the results revealed statistically significant differences at the level of significance (01, 0) between the mean ranks of the scores of children with visual impairment and intellectual disabilities in both the pre and post test on the spatial perception test , and there are no statistically significant differences between the mean Arrange the scores of the experimental group in the post and follow-up measurements, which confirms the effectiveness of the psychomotor program in developing the spatial perception skills of the sample members.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words:psychomotor program
  • spatial perception
  • children with visual impairment and intellectual disability
المجلد 93، العدد 93 - الرقم المسلسل للعدد 93
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2022
الصفحة 533-582
  • تاريخ الاستلام: 27 سبتمبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 08 أكتوبر 2021
  • تاريخ القبول: 17 أكتوبر 2021