The effectiveness of the rational emotive therapy in improving academic self-efficacy and reducing academic procrastination among students of Hail University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education, University of hail Saudi Arabia

المستخلص

Abstract
            The aim of this study was to investigate the effect of a therapeutic program based on rational emotive therapy in raising the level of academic self-efficacy and reducing academic procrastination among the students of Hail University. A measure of academic self-efficacy and academic procrastination was developed to achieve the objectives of this study. The study sample consisted of (48) female students who were randomly selected, the ages of the students ranged between 18-22, with a mean (20.08) and a standard deviation (1.03). This study applied the treatment program based on rational emotive therapy to the experimental group, while the control group did not receive any treatment.
The results of this study reveal a high level of academic self-efficacy and a shred of strong evidence to have a decrease in the level of academic procrastination among the experimental group. Furthermore, there is statistically significant evidence at the level of significance (α = 0.05) in both the post-measurement and follow-up compared to the control group.
           In light of the results, the study recommends Universities offer training workshops and programs aimed at enhancing students’ academic self-efficacy and interest in presenting various activities aimed at researching and addressing the causes of academic procrastination among them.
                               
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

فاعلية العلاج العقلاني الانفعالي في تحسين الفاعلية الذاتية الأکاديمية وخفض التسويف الأکاديمي لدى طالبات جامعة حائل

المؤلف [English]

  • وداد الکفيري
أستاذ مشارک بقسم علم النفس بکلية التربية جامعة حائل السعودية
المستخلص [English]

الملخص
    هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء أثر برنامج علاجي قائم على العلاج العقلاني الانفعالي في تحسين الفاعلية الذاتية الأکاديمية وخفض مستوى التسويف الأکاديمي لدى عيّنه من طالبات جامعة حائل. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياس للفاعلية الذاتية الأکاديمية وآخر للتسويف الأکاديمي، کما تکونت عينة الدراسة من (48) طالبة تم اختيارهن بطريقة عشوائية؛ تراوحت اعمار الطالبات ما بين 18-22 بمتوسط حسابي (20.08) وانحراف معياري (1.03)، وتم تقسيمهن عشوائيا إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية، ومجموعة ضابطة. وقد تم تطبيق برنامج علاجي قائم على العلاج العقلاني الانفعالي على المجموعة التجريبية، في حين لم تتلق المجموعة الضابطة أي معالجة.
     وقد کشفت نتائج الدراسة عن ارتفاع في مستوى الفاعلية الذاتية الأکاديمية وانخفاض في مستوى التسويف الأکاديمي لدى أفراد المجموعة التجريبية، وبشکل دال إحصائيا عند مستوى الدلالة (α= 0.05) في کل من القياسين البعدي والمتابعة مقارنة بالمجموعة الضابطة. وفي ضوء نتائج الدراسة توصي الباحثة بضرورة تقديم الجامعات للورش التدريبية والبرامج الهادفة إلى التعزيز من الفاعلية الذاتية الأکاديمية، والاهتمام بتقديم الأنشطة المختلفة الهادفة إلى البحث عن أسباب التسويف الأکاديمي ومعالجتها لدى الطلبة.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • الکلمات المفتاحية: العلاج العقلاني الانفعالي
  • الفاعلية الذاتية الأکاديمية
  • التسويف الأکاديمي
  • طالبات جامعة حائل
المجلد 93، العدد 93 - الرقم المسلسل للعدد 93
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2022
الصفحة 1-24
  • تاريخ الاستلام: 10 أكتوبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 18 أكتوبر 2021
  • تاريخ القبول: 29 أكتوبر 2021