القدرة التنبؤية للتحيزات المعرفية من خلال أساليب اتخاذ القرار لدى طالبات جامعة أم القرى بمکة المکرمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التعلم المساعد - کلية التربية جامعة أم القرى- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن القدرة التنبؤية للتحيزات المعرفية من خلال أساليب اتخاذ القرار لدى طالبات جامعة أم القرى. کما تهدف إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين التحيزات المعرفية وأساليب اتخاذ القرار، والتعرف على مستوى التحيزات المعرفية،  بالإضافة إلى تحديد أکثر أساليب اتخاذ القرار شيوعاً لدى أفراد العينة، والکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات الدرجة الکلية لمقياس التحيزات المعرفية، ومقياس أساليب اتخاذ القرار وفقا للتخصص والسنة الدراسية والفئة العمرية، شارک في  الدراسة (247) طالبة من طالبات جامعة أم القرى يمثلن المسارين النظري والعلمي، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام مقياس داکوبز للتحيزات  المعرفية، ومقياس أساليب اتخاذ القرار بعد التأکد من دلالات الصدق والثبات، أظهرت نتائج الدراسة وجود مستوى متوسط من التحيزات المعرفية على المقياس ککل، وعلى مجالاته الفرعية. وبينت النتائج أيضًا أن مجال الانتباه إلى المهددات جاء في المرتبة الأولى، في حين جاء مجال السلوکيات الآمنة في المرتبة الأخيرة. کما أظهرت النتائج  أن الأسلوب العقلاني في الترتيب الأول من حيث نسبة الشيوع ونسبة التمکن، بينما جاء الأسلوب التجنبي في الترتيب الأخير من حيث نسبة الشيوع والتمکن، کما أظهرت النتائج وجود علاقة دالة موجبة بين التحيزات المعرفية (الأبعاد والدرجة الکلية) وأساليب اتخاذ القرار ما عدا الأسلوب العقلاني فلم يرتبط ارتباطا دالًا احصائيًا مع درجات الطالبات على مقياس التحيزات المعرفية إلا مع البعد الأول (التحيزات المعرفية)، کذلک أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في متوسط درجات ( التحيزات المعرفية، وأساليب اتخاذ القرار) وفقا للتخصص والسنة الدراسية والفئة العمرية، کما أظهرت النتائج قدرة التحيزات المعرفية  في التنبؤ بأساليب اتخاذ القرار لدى طالبات جامعة أم القرى.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The predictive ability of cognitive biases the through decision-making Style for female students of Umm Al-Qura University in Makkah

المؤلف [English]

  • HANAN ALHARBI
Assistant Professor of Learning - College of Education Umm Al-Qura University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract:
           The study aimed to reveal the predictive ability of cognitive biases the through decision-making Style for female students of Umm Al-Qura University. It also aims to identify the nature of the relationship between cognitive biases and decision-making Style, and to identify the level of cognitive biases, in addition to identifying the most common decision-making Style among sample members in addition to the detection of statistically significant differences between the averages of the total score for the cognitive biases scale and the decision-making Style scale according to specialization, school year and age group. (247) female students from Umm Al-Qura University participated in the study representing the theoretical and scientific tracks. In order to achieve the study goals, the scales of Davos for cognitive biases and decision-making were used after confirming the indications of validity and reliability. The results of the study showed the presence of an average level of cognitive biases on the scale as a whole and on its sub-domains. The results also showed that the area of attention to threats ranked first, while the field of safe behaviors ranked last. The results also showed that the rational method was in the first order in terms of the percentage of prevalence and the percentage of mastery, while the avoidance method came in the last order in terms of the percentage of prevalence and mastery. Decision-making, except for the rational method, was not significantly associated with the students’ scores on the cognitive biases scale except with the first dimension (cognitive biases). The results also showed that there were no statistically significant differences in the average scores (cognitive biases and decision-making Style) according to specialization, school year and age group. The results also showed the ability of cognitive biases to predict the decision-making styles of the sample members.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: Cognitive Biases- Decision MakingStyel - Umm Al-Qura University-
  • Makah Al-Mukaramah
المجلد 93، العدد 93 - الرقم المسلسل للعدد 93
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2022
الصفحة 1941-1984
  • تاريخ الاستلام: 03 أكتوبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 15 أكتوبر 2021
  • تاريخ القبول: 30 أكتوبر 2021