متطلبات تطبيق معايير النموذج الأوربى للتميز المؤسسى ( (EFQM فى الجامعات المصرية على ضوء مستحدثات العصر الرقمى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإدارة التربوية و سياسات التعليم المساعد کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

     يعتبر التميز فى الجامعات هو المدخل والمکون الأساسى للتميز المؤسسى من خلال تبنى منظومة من القيم المؤسساتية مدعومة برؤية ورسالة شاملة تتحقق بإستراتيجيات عمل لمواجهه التغيرات البيئية الداخلية والخارجية, ويعد نموذج المؤسسة الأوربية ( EFQM ) من أھم النماذج التميز المؤسسى التي یمکن تطبیقها على مؤسسات التعلیم العالى، والذي أثبت نجاحه وانتشاره في مؤسسات عالمیة کأحد الأطر الرئيسية لتقييم جودة أداء المنظمة ، وتقييم الوضع المهنى للعاملين.
    وقدهدف البحث إلى السعي للوقوف على واقع التميز المؤسسى فى الجامعات المصرية فى ضوء معايير النموذج الأوربى (EFQM) ومستحدثات العصر الرقمى من وجهه نظر القيادات الأکاديمية والإدارية بالجامعات المصرية.
     واعتمد البحث على المنهج الوصفى نظراً لما ينطوى عليه هذا المنهج من رصد للواقع، وما يتبع ذلک من تحليل وتفسير لهذا الواقع استناداً إلى الدراسات والأبحاث.
     وتوصل البحث إلى وجود مجموعة من المعوقات التى تواجه الجامعات المصرية وتحد من إمکانية تطبيق معايير النموذج الأوربى للتميز المؤسسى (EFQM ) فى ضوء مستحدثات العصر الرقمى من وجهه نظر القيادات الأکاديمية والإدارية بالکليات.
     وفى نهاية البحث تم وضع مجموعة من المتطلبات المقترحة لتطبيق معايير النموذج الأوربى للتميز المؤسسى ( (EFQM) فى الجامعات المصرية على ضوء مستحدثات العصر الرقمى.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Requirements for applying the criteria of the European Model of Institutional Excellence (EFQM) in Egyptian universities in light of The developments of The Digital age.

المؤلف [English]

  • eman zahran
Professor of Educational Administration and Assistant Education Policies Faculty of Education - Fayoum University
المستخلص [English]

  Excellence in Universities is the main entrance and component of Institutional excellence through the adoption of a system of institutional values ​​supported by a comprehensive vision and mission that is achieved by work strategies to confront internal and external environmental changes. The European Foundation Model (EFQM) is one of the most important models of institutional excellence that can be applied to higher education institutions Which has proven its success and spread in international institutions as one of the main frameworks for evaluating the quality of the organization's performance, and evaluating the professional status of employees.
    The research aimed to seek to find out the reality of institutional excellence in Egyptian universities in light of the criteria of the European Model (EFQM) and the innovations of the digital age from the point of view of academic and administrative leaders in Egyptian universities.
     The research relied on the descriptive approach in view of what this approach involves of monitoring reality, and the subsequent analysis and interpretation of this reality based on studies and research.
     The research found that there are a set of obstacles facing Egyptian Universities and limiting the possibility of applying the criteria of the European Model for Institutional Excellence (EFQM) in the light of the developments of the digital age from the point of view of academic and administrative leaders in colleges.
     At the end of the research, a set of proposed requirements for implementing the criteria of the European Model for Institutional Excellence (EFQM) in Egyptian universities was developed in the light of the developments of the digital age.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: requirements
  • European model for institutional excellence
  • innovations in the digital age
المجلد 94، العدد 94 - الرقم المسلسل للعدد 94
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2022
الصفحة 1103-1210
  • تاريخ الاستلام: 08 أكتوبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 14 نوفمبر 2021
  • تاريخ القبول: 28 نوفمبر 2021