تصور مقترح لمقرر طرق التدريس النوعية قائم على أبعاد الإطار المعرفي التکنولوجي تيباک ""TPACK لتنمية الأداءات التدريسية لدي الطلاب/ المعلمين شعب التعليم الصناعي بکلية التربية -جامعة حلوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث:
    يهدف البحث الحالي إلى تنمية الأداءات التدريسية لدى الطلاب/ المعلمين شعب التعليم الصناعي بکلية التربية -جامعة حلوان- بالفرقة الرابعة، وذلک من خلال وضع تصور مقترح لمقرر طرق التدريس النوعية قائم على أبعاد الإطار المعرفي التکنولوجي تيباک " TPACK"
 وقد أتبعت الإجراءات التالية:
- إجراء تحليل محتوى مقرر طرق التدريس النوعية لدى الطلاب/ المعلمين عينة البحث.
- وضع قائمة بالأداءات التدريسية الأکثر ملائمة للطلاب "عينة البحث"، والتي تضمنت أربع (4) أداءات تدريسية رئيسة واثنين وخمسون (52) مهارة فرعية.
- تحديد عينة البحث والتي تکونت من (35) طالبًا من طلاب الفرقة الرابعة شعب التعليم الصناعي بکلية التربية – جامعة حلوان، تم التطبيق في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2020م – 2021 م.
-اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي وشبه التجريبي في تصميم أدوات البحث، والتي تمثلت في اختبار الأداءات التدريسية، وبطاقة ملاحظة الأداءات التدريسية المهارية للطلاب عينة البحث.
      ومن خلال التطبيق القبلي والبعدي لأدوات البحث على المجموعة التجريبية، أظهرت النتائج فاعلية التصور المقترح لمقرر طرق التدريس النوعية القائم على أبعاد الإطار المعرفي التکنولوجي تيباک "TPACK " في تنمية الأداءات التدريسية لطلاب شعب التعليم الصناعي بکلية التربية -جامعة حلوان، وتوصي الباحثة بتطبيق أبعاد الإطار المعرفي التکنولوجي في جميع مقررات برنامج الإعداد التربوي للطلاب المعلمين بکلية التربية شعب التعليم الصناعي.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed conception of a qualitative teaching methods course based on the dimensions of the technological knowledge framework “TAPCK” for the development of teaching performance students/teachers, the Industrial Education Division at the Faculty of Education - Helwan University

المؤلف [English]

  • MONA ALDESOKY
Instructor, Curriculum and Instruction Department Faculty of Education - Helwan University
المستخلص [English]

Abstract:
     The current research aims to develop the teaching performance of students/ teachers, of the industrial education division at the Faculty of Education - Helwan University - in the fourth year, by developing a proposed vision for the qualitative teaching methods course based on the dimensions of the technological knowledge framework TPACK”.
The following procedures were followed:
- Determining the research sample, which consisted of (35) students from the fourth-year students of the Industrial Education Division at the Faculty of Education Helwan University.
 - Conducting a content analysis of the reality of the qualitative teaching methods course for students/ teachers of the research sample.
- Develop a list of the most appropriate teaching performances for the "research sample" for students Which included four (4) main teaching performances and fifty-two (52) sub-skills.
- The researcher followed the descriptive, analytical and semi -experimental approach in designing the research tools, which consisted of testing the teaching performances, and a note card for the skillful teaching performances of the research sample students. 
Through the pre and post application of the research tools to the experimental group, the results showed the effectiveness of the proposed perception of the qualitative teaching methods course  based on the dimensions of the technological knowledge framework "TPACK"  In developing the teaching performance of students and teachers of the industrial education division at the Faculty of Education – Helwan  University - and the researcher recommends applying the dimensions of TAPCK in all the courses of the educational preparation program for student teachers at the Faculty of   Education, the people of industrial education.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: framework of knowledge and technology “TAPCK”
  • teaching performance
المجلد 95، العدد 95 - الرقم المسلسل للعدد 95
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2022
الصفحة 625-673
  • تاريخ الاستلام: 25 نوفمبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 04 ديسمبر 2021
  • تاريخ القبول: 15 ديسمبر 2021