تصور مقترح للجدارات الوظيفية اللازمة لمعلمي التعليم العام في مصر لتطبيق التعليم الإلکتروني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية کلية التربية بالدقهلية ــ جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث إلى الوقوف على أهم الجدارات الوظيفية اللازمة لمعلمي التعليم العام في مصر لتطبيق التعليم الإلکتروني؛ وذلک من خلال إطار فکري يعکس فلسفة الجدارات الوظيفية، فضلاً عن إطار مفاهيمي للتعليم الإلکتروني يبرز خصائصه وأنماطه؛ والکشف عن أطر العلاقة بين الجدارات الوظيفية والتعليم الإلکتروني؛ واستخدم البحث المنهج الوصفي، واعتمد على الاستبانة کأداة لجمع البيانات، حيث تضمنت ثلاثة محاور رئيسة هي: جدارات استخدام التقنية الحديثة ومصادر المعلومات، جدارات إدارة منصات التعلمالإلکترونية، جدارات التواصل والإرشاد الإلکتروني للطلاب وأولياء أمورهم، وطبقت الاستبانة على عينة بلغت (148) خبيرًا من أساتذة کليات التربية بالجامعات المصرية؛وتوصلت نتائج البحث إلى أن نسبة الاستجابة على محاور الاستبانة ککل جاءت بدرجة کبيرة، وکذا على محاورها الثلاثة الفرعية؛ ثم توصل البحث إلى وضع تصور مقترح يتضمن الجدارات الوظيفية اللازمة لمعلمي التعليم العام لتطبيق التعليم الالکتروني.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A suggested proposal of the necessary Functional competencies for public education teachers in Egypt to apply electronic learning

المؤلف [English]

  • waleed ahmed
Instructor of the foundations of education - Faculty of Education in Dakahlia - Al-Azhar University
المستخلص [English]

Abstract:
The research aimed to identify the most important functional competencies necessary for public education teachers in Egypt to implement e-learning; Through an intellectual framework that reflects the philosophy of functional competencies, as well as a conceptual framework for E-learning highlighting its characteristics and patterns and identify the theoretically relationship between functional competencies and e-learning; The research used the descriptive approach, and the questionnaire as a tool for data collection, which included three main axes: the competencies of using modern technology and information sources, the competencies of managing E-learning platforms, the competencies of communication and electronic guidance for students and their parents, The questionnaire was applied to a sample of (148) experts from the faculties of education in Egyptian universities. The research indicated that the response rate on the questionnaire axes as a whole came to a high degree, as well as on its three sub-axes. the research set a suggested proposal that includes the functional competencies necessary for public education teachers to apply e-learning.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Competencies
  • Functional competencies - Teacher - Public education - E-learning
المجلد 95، العدد 95 - الرقم المسلسل للعدد 95
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2022
الصفحة 1895-1971
  • تاريخ الاستلام: 26 ديسمبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 05 يناير 2022
  • تاريخ القبول: 16 يناير 2022