دور معلمات رياض الأطفال في تطبيق الاجراءات الاحترازية خلال فترات البرنامج اليومي بالروضة لمواجهة جائحة کورونا ومعوقات ذلک من وجهة نظرهن بمدينة أبها بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم رياض الأطفال کلية التربية النوعية-جامعة الزقازيق استاذ رياض الأطفال المساعد بکلية التربية جامعة الملک خالد- بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

    هدف البحث الحالي إلي التعرف علي دور معلمات رياض الأطفال في تطبيق الإجراءات الاحترازية خلال فترات البرنامج اليومي بالروضة بمدينة أبها بالمملکة العربية السعودية ومعوقات ذلک من وجهة نظرهن ، و لتحقيق هدف الدراسة تم استخدام استبانتين ، الأولي تقيس دور معلمات رياض الأطفال في تطبيق الاجراءات الاحترازية خلال فترات البرنامج اليومي بالروضة لمواجهة جائحة کورونا و تکونت من (25) فقرة ، والاستبانة الثانية هدفت إلي قياس المعوقات التي تحول دون تطبيق الإجراءات الاحترازية بفترات البرنامج اليومي بالروضة ، و تکونت من (18) فقرة ، وتکونت عينة الدراسة من (60) معلمة من معلمات مرحلة رياض الأطفال بروضات مدينة أبها ، و توصلت الدراسة إلي أن تقديرات معلمات رياض الأطفال لدورهن في تطبيق الإجراءات الاحترازية خلال فترات البرنامج اليومي کانت مرتفعة ، کما أظهرت الدراسة انخفاض مستوى المعوقات التي تحول دون تطبيق الإجراءات الاحترازية خلال فترات البرنامج اليومي من وجهة نظرهن ، و کذلک أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائياً في تقديرات معلمات رياض الأطفال لدورهن في تطبيق الإجراءات الاحترازية خلال فترات البرنامج اليومي بالروضة  تعزى لمتغير الخبرة و المؤهل العلمي و نوع الروضة ، و الدورات التدريبة في الرعاية الصحية ، و قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات من أهمها تشجيع معلمات رياض الأطفال علي الاستمرار في القيام بأدوارهن في تطبيق الإجراءات الاحترازية خلال فترات البرنامج اليومي بالروضة للحفاظ علي الوضع الصحي داخل الروضة .
الکلمات المفتاحية : 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of kindergarten teachers in applying precautionary measures during the periods of the daily program in kindergarten to face the Corona pandemic and the obstacles to this from their point of view in Abha, Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • Rasha Syed Ahmed Mohamed El-Sayed
Instructor, Kindergarten Department, Faculty of Specific Education, Zagazig University Assistant Professor of Kindergarten, College of Education, King Khalid University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

    The current research aims to identify the role of kindergarten teachers in applying precautionary measures during the periods of the daily program in The Kindergarten in Abha-Kingdom of Saudi Arabia, and its obstacles from their point of view. to achieve the objectives of the study, two questionnaires were used: the first one measured the role of kindergarten teachers in applying precautionary measures during the daily program periods in kindergarten To cope with the Corona pandemic, which consisted of (25) items, and the second questionnaire measured the obstacles that faces kindergarten teachers in applying precautionary measures during the periods of the daily program in kindergarten, and consisted of (18) items, and consisted of The study sample of (60) teachers in kindergarten stage in Abha, and the study found that the estimates of kindergarten teachers for their role in applying precautionary measures during the periods of the daily program were high, as the study showed a decrease in the level of obstacles that transform Without applying precautionary measures during the daily program periods from their point of view , and the results also showed that there are no statistically significant differences in the estimates of kindergarten teachers for their role in applying precautionary measures during the periods of the daily program in kindergarten Due to the change of experience and scientific qualification and the type of kindergarten, and training courses in health care, the study presented a series of recommendations such as:  encouraging kindergarten teachers to continue on playing their roles in the applying precautionary measures during the periods of the daily program in kindergarten to maintain the health situation within kindergarten

الكلمات الرئيسية [English]

  • Kindergarten teachers
  • Corona pandemic precautionary measures
  • daily kindergarten program
المجلد 96، العدد 96 - الرقم المسلسل للعدد 1
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2022
الصفحة 613-664
  • تاريخ الاستلام: 05 مارس 2022
  • تاريخ المراجعة: 07 مارس 2022
  • تاريخ القبول: 27 مارس 2022