اتجاهات طلاب کليات التربية بجامعة الأزهر نحو تطبيق الکتاب الإلکتروني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول - کلية التربية بأسيوط -جامعة الأزهر

المستخلص

          هدَفَ البحث إلى الکشف عن اتجاهات طلاب کليات التربية بجامعة الأزهر نحو تطبيق الکتاب الإلکتروني. واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وتم تطبيق استبانة على عينة قوامها(1455)طالبا وطالبة بنسبة(6.2%)من إجمالي(23599) طالبا وطالبة، وذلک في الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي2021/2022م. وتوصلت الدراسة الميدانية إلى: أن اتجاهات طلاب کليات التربية بجامعة الأزهر نحو الکتاب الإلکتروني جاءت متوسطة على المحورين الأول والثاني(اتجاهات الطلاب نحو أهمية الکتاب الإلکتروني، ومزايا الکتاب الإلکتروني)، بينما جاءت إيجابية بصورة مرتفعة على المحور الثالث(اتجاهات الطلاب نحو تحديات الکتاب الإلکتروني)، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات الطلاب على محاور الاستبانة الثلاثة تبعا لمتغير مکان الکلية لصالح طلاب کليتي التربية بأسيوط، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات الطلاب على المحورين الأول والثاني تبعا لمتغير الشعبة لصالح الشعب العلمية، بينما لا توجد فروق على المحور الثالث، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات الطلاب على المحور الأول تبعا لمتغير الجنس، بينما توجد فروق بينهم على المحور الثاني لصالح الذکور، في حين توجد فروق على المحور الثالث لصالح الإناث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Attitudes of students of the faculties of education at Al-Azhar Universit towards the application of electronic book

المؤلف [English]

  • Jamal Rajab Muhammed Abdul Haseeb Abdul Haseeb
Department of Origins - Faculty of Education in Assiut - Al-Azhar University
المستخلص [English]

     The research aimed to reveal the attitudes of students of the faculties of education at Al-Azhar University towards the application of the e-book. The researcher used the descriptive approach, and a questionnaire was applied to a sample of (1455) male and female students (6.2%) of the total (23599) male and female students, in the first semester of the academic year 2021/2022 AD. The field study concluded: that the attitudes of students of the faculties of education at Al-Azhar University towards the e-book were moderate on the first and second axes (students’ attitudes towards the importance of the e-book, and the advantages of the e-book), while it was highly positive on the third axis (students’ attitudes towards the challenges of the e-book),There are statistically significant differences between the students’ responses on the three axes of the questionnaire according to the variable of the college location in favor of the students of the Faculties of Education in Assiut, and there are statistically significant differences between the students’ responses on the first and second axes according to the division variable in favor of the scientific people, while there are no differences on the third axis, nor There are statistically significant differences between the students' responses on the first axis according to the gender variable, while there are differences between them on the second axis in favor of males, while there are differences on the third axis in favor of females.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Student Attitudes-Faculties of Education
  • Al-Azhar University-e-book