أثر تطبيق استراتيجية التعليم المدمج في تدريس مقرر التطبيقات الآلية على تنمية مهارات التحليل الإحصائي باستخدام برنامج(ٍSPSS) والتحصيل الدارسي لدي طلبة الفرقة الثانية بکلية الإعلام بجامعة 6 أکتوبر والاتجاه نحو التعليم المدمج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس - کلية التربية جامعة 6 أکتوبر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر تطبيق استراتيجية التعليم المدمج في تدريس مقرر تتطبيقات الآلية في الأحصاء على تنمية مهارات التحليل الإحصائي باستخدام برنامج (SPSS) والتحصيل الدارسي والاتجاه طلاب نحو التعليم المدمج، وقد تم إجرائه بکلية الإعلام - جامعة 6أکتوبر، واتبع الباحث لتحقيق هذا الهدف المنهح الوصفي لجمع البيانات والمعلومات من خلال الدراسات والمراجع التي تناولت التعليم المدمج، والمنهج التجريبي وتمثل في تطبيق استراتجية التعليم المدمج، وتکونت عينة البحث من (60) طالباً، وقسمت إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية، حيث تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية التعليم المدمج حيث بلغ عدد أفرادها (30) طالب، أما المجموعة الأخرى فهي المجموعة الضابطة درست بالطريقة المعتادة حيث بلغ عدد أفرادها (30) طالب، واستخدام البحث الأدوات التالية: اختبار تحصيلي وبطاقة ملاحظة ومقياس اتجاهات نحو التعليم المدمج، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج من أهمها ما يلي: وجود فروق دالة إحصائياً بين المجموعتين التجريبية والضباطة، لصالح المجموعة التجريبية في الاختبار التحصيلي والبطاقة الملاحظة  والمقياس الاتجاهات نحو التعليم المدمج.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of Applying the Blended Learning Strategy in teaching of Mechanism Applications Statistics Course on The Skills Development of The Statistical Analysis Using SPSS program and The Achievement Of Second Level students of The Faculty of Media at October 6 University and Their Attitudes Towards the Blended Learning

المؤلف [English]

  • Khaled Ahmed abd elhameed Younis
Curriculum and Instruction Department-Faculty of Education-October 6 University
المستخلص [English]

This study aimed to identify the impact of using the blended learning strategy to teach mechanism applications in the statistical course to develop statistical analysis skills using program SPSS and  measure the achievement of Second-level students at the Faculty of Media at October 6 University and their attitudes toward it.
To achieve this objective, The researcher used the descriptive analytical and experimental approach. The study sample consists of (60) student in two groups: one of which was the experimental group (30) student, use to the blended learning strategy while the second was the control (30) student group use to Traditional method
The study used the following tools: the achievement test, performance note card  statistical analysis skills and the measurement of attitude towards blended learning.
The study concluded a set of results: there is  statistically significant differences between the experimental group and the control group in  post-test  for   in the achievement test, as well as performance note card and in the measurement of attitude towards blended learning strategy. for the pilot group < /p>

الكلمات الرئيسية [English]

  • Blended Learning Strategy - Developing Statistical Analysis Skills Using SPSS
  • program (SPSS)