معوقات المشارکة المجتمعية لکليات التربية في محو الأمية , وتعليم الکبار : جامعة الإسکندرية أنموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية - کلية التربية – جامعة الإسکندرية

المستخلص

      أولت القيادة السياسية في مصر- في الآونة الأخيرة – اهتمامًا بالغًا بضرورة تبنى خطط , واستراتيجيات جديدة لمحو الأمية ، کما تعددت, وتنوعت جهود, وجهات المشارکة المجتمعية في مجال محو الأمية, وتعليم الکبار.إلا أن واقع الحال يشير إلى محدودية نسب الإنجاز, والذي لايرتقي , وحجم الدعم السياسي الرسمي, وتشابکية الجهود المدنية , والرسمية,ومن هنا حاولت الدراسة البحث حول المعوقات التي تحول دون تحقيق المشارکة المجتمعية في مجال محو الأمية وتعليم الکبار للأداء المبتغى , وبحث سبل تفعيلها في المستقبل , واعتمدت الدراسة -على منهج دراسة الحالة ؛ وذلک باختيار عينة عشوائية من خريجي کليات التربية - جامعة الإسکندرية ؛ لتعرف آرائهم إزاء المعوقات التي تحول دون تفعيل مشارکتهم في تنفيذ مبادرات محو الأمية , وتعليم الکبار کمتطلب للتخرج , وبوصفهم أحد نماذج , أو صور المشارکة المجتمعية التابعة لوزارة التعليم العالي .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Analytical vision of the role of community participation in literacy and adult education: Faculties of Education - University of Alexandria as a model

المؤلف [English]

  • Shaima Jabr Abdullah Jabr alhabashi
Department of Fundamentals of Education - Faculty of Education - Alexandria University
المستخلص [English]

      The political leadership in Egypt - in recent times - has paid great attention to the need to adopt new plans and strategies to eradicate illiteracy, and the efforts and efforts of community participation in the field of illiteracy eradication and adult education have been numerous and diversified. However, the reality of the situation indicates the limited achievement rates, which do not rise, the size of official political support, and the intertwining of civil and official efforts.
      Hence, the study tried to research the obstacles that prevent community participation in the field of illiteracy eradication and adult education for the desired performance, and ways to activate them in The future, and the study relied on the case study method; By selecting a random sample of graduates from the faculties of education - Alexandria University; To know their views on the obstacles that prevent their participation in the implementation of literacy initiatives, adult education as a requirement for graduation, and as one of the models or images of community participation affiliated with the Ministry of Higher Education

الكلمات الرئيسية [English]

  • Community Participation - Adult Education - Literacy - Faculties of Education
  • University of Alexandria