فاعلية تطبيق استراتيجية التعلم المدمج عبر البلاک بورد في تنمية مهارات انتاج البرامج الإلکترونية وأنماط التعلم والتفکير والاتجاه نحوها لدى طالبات کلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم - کلية التربية - جامعة دمياط - مصر

المستخلص

الملخص:
    استهدف البحث الحالي الکشف عن فاعلية تطبيق استراتيجية التعلم المدمج  عبر البلاک بورد في تنمية مهارة انتاج البرامج الإلکترونية وأنماط التعلم والتفکير والاتجاه نحوها لدي طالبات (رياض الأطفال - التربية الخاصة) بکلية التربية، ولتحقيق هذا الهدف تم تطبيق الاستراتيجية في تدريس مقرر مهارات الحاسب في التدريس، وملاحظة أداء الطالبات ببطاقة لتقييم مهارات انتاج البرامج الإلکترونية، وتطبيق اختبار Torrance لأنماط التعلم والتفکيرTorrance (1982) ، واختبار تحصيلي لقياس الجوانب المعرفية المتضمنة بمحتوى مقرر مهارات الحاسب في التدريس، ومقياس الاتجاه نحوها قبلياً وبعدياً على عينة قوامها ( (64موزعة على النحو التالي (32) طالبة تخصص رياض الأطفال & ( (32طالبة تخصص التربية الخاصة، وقد استغرقت التجربة (75) ساعة (12 ساعة نظري – 48 ساعة تطبيقات – 15 ساعة تطبيق الاختبارات والمقاييس قبلياً وبعدياً)، وأظهرت نتائج البحث فاعلية تطبيق استراتيجية التعلم المدمج عبر البلاک بورد في تنمية مهارات انتاج البرامج الإلکترونية وأنماط التعلم والتفکير، وتحسين التحصيل الدراسي، وتکوين اتجاهات ايجابية لدى الطالبات نحو التفاعل مع الاستراتيجية. وأوصى البحث بضرورة تدريس المقررات التعليمية باستراتيجيات التعلم الإلکتروني مع استخدام أنظمته بالتعليم الجامعي مع ضرورة مراعاة خصائص الطلبة، والعمل على تبادر الجامعات العربية بتوفير قاعات الکترونية/ ذکية (Smart Class) لدعم وتطبيق نمط التعلم المدمج Blended Learningالذي يتناسب مع البيئة العربية، وتدريب أعضاء هيئة التدريس على مهارات الاستخدام الأمثل لاستراتيجيات التعلم الإلکتروني التفاعلية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

he Effectiveness of Applying the Blended Learning Strategy through Blackboard in the Skills Development of the Electronic Programs Production, Patterns of Learning & Thinking and the Attitudes towards it among the Students of Faculty of Education

المؤلف [English]

  • yousry aboelenien
Instructor of Educational Technology - Faculty of Education - Damietta University - Egypt
المستخلص [English]

Abstract: The current research aims to identify the effectiveness of applying the blended learning strategy through the Blackboard system and the trend towards it in developing skill of electronic programs production, patterns of learning, thinking and learning achievement among the students of kindergarten and special education, at Faculty of Education.
To achieve this objective, the strategy was applied on teaching the computer skills course and the students’ performance was observed, through a card, to evaluate the skills of producing electronic programs. The Torrance test, concerning learning and thinking patterns, was applied (Torrance, 1982), in addition to an achievement test to measure the cognitive aspects in the content of the computer skills curriculum and the pre-measure and post-measure of the trend towards it, on a sample of (64) distributed as follows: (32) kindergarten students and (32) special education students. The experiment took 75 hours (12 theoretical hours, 24 practical hours, and 15 hours for applying tests and pre & post measures)
The research results showed the effectiveness of applying the blended learning strategy through the Blackboard system in developing the skill of producing electronic programs, learning and thinking patterns, improving learning achievement, and creating positive attitudes among the students towards interacting with the strategy. The study recommended the necessity to teach courses using e-learning strategies in university education, with the need to take into account the characteristics of the students. Besides, the Arab universities should provide smart classrooms to support and implement the Blended Learning model suitable for the Arab environment, and train the faculty members on the skills of the optimal use of interactive e-learning strategies.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Blended learning
  • electronic programs production
  • learning and thinking patterns
  • Blackboard
  • learning achievement
  • Trends
المجلد 56، العدد 56
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2018
الصفحة 257-318
  • تاريخ الاستلام: 08 ديسمبر 2018
  • تاريخ المراجعة: 08 يناير 2019
  • تاريخ القبول: 08 يناير 2019