التفاعل بين التلعيب (المتصدرين/ النقاط) والدعم (المرن/ الثابت) وأثره في تنمية مهارات الانفوجرافيک التعليمي لطالبات جامعه الامير سطام بن عبد العزيز

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تکنولوجيا التعليم والمعلومات – بکلية البنات جامعه عين شمس

المستخلص

يهدف هذا البحث الى تنمية مهارات الانفوجرافيک التعليمي لدى طالبات کلية التربية بالدلم بجامعه الامير سطام بن عبد العزيز، وذلک من خلال قياس أثر التفاعل بين الدعم المقدم( مرن\ ثابت)  والتلعيب (قوائم متصدرين\ نقاط)، واستخدمت الباحثة المنهج شبة التجريبي، حيث اعدت معالجتين تجريبيتين الاولى بتدرس بالتلعيب القائم على (قوائم المتصدرين)، والثانية تدرس التلعيب القائم على (النقاط ) وقسمت کل مجموعه داخليا الى مجموعتين حسب الدعم المقدم (ثابت / مرن) وطبقت التجربة على عينة البحث المکونة من (20) طالبة من طالبات المستوى الرابع والخامس  في الفصل الدراسي الاول للعام الدراسي 2021/2022، وقسمت عينة البحث الى اربع مجموعات تجريبية،  وتمثلت ادوات البحث في : اختبار تحصيلي لقياس مهارات تصميم الانفوجرافيک التعليمي ، وبطاقة تقييم المنتج لمهارات تصميم الانفوجرافيک،  وبعد تنفيذ التجربة وحساب درجات الطالبات ومعالجة النتائج الاحصائية ، وقد کشفت النتائج عن : اولا تفوق طالبات المجموعة التجريبية التى درست بالتلعيب ( قائمة المتصدرين )عن المجموعة التى درست (بالنقاط ) في الاختبار التحصيلي، وتفوق المجموعة التي درست بالدعم ( الثابت) عن المجموعة التي درست بالدعم (المرن) على درجات الطالبات في الاختبار التحصيلي ، کما کشفت النتائج بانه لا يوجد تفاعل بين التلعيب (قائمة المتصدرين/ نقاط) والدعم (ثابت/ مرن) في درجات الطالبات على الاختبار التحصيلي ثانيا : اظهرت النتائج تقدم طالبات المجموعة التجريبية التلعيب (قوائم متصدرين)،على طالبات المجموعة التجريبية (نقاط) في بطاقة تقييم المنتج ، وتقدم المجموعة التجريبية التى درست بالدعم (مرن)،عن المجموعه التجريبية التى درست بالدعم  (ثابت)، کما انه يوجد تفاعل بين المجموعات التى درست(قائمة المتصدرين/ نقاط) والدعم (ثابت/ مرن) في درجات الطالبات على بطاقة تقييم المنتج.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The interaction between the Gamification style (Leader board / points),and the support style (flexible / fixed) and their impact on developing infographic design skills for students of Prince Sattam bin Abdulaziz University

المؤلف [English]

  • Ghada Shehata Ibrahim Moawad
Education and Information Technology - Faculty of Girls, Ain Shams University
المستخلص [English]

This research aims to develop the educational infographic skills of female students of the Faculty of Education in Dalem at the University of Prince Sattam bin Abdulaziz by measuring the impact of the interaction between the support provided (flexible/fixed) and gamification (leaderboard/point lists), and the researcher used the experimental semi-curriculum, where she prepared the first two experimental treatments studying gamification based on (leaderboards), and the second examined gamification based on (points) and divided each group internally into two groups according to the support provided (fixed/flexible) and applied the experiment to the research sample consisting of 20 female students at the fourth and fifth levels in the first semester of the 2021/2022 academic year. The research sample was divided into four experimental groups. The research tools were: The results revealed: First, the students of the pilot group studied by gamification (leaderboard) For the group that has been studied (in points) in the collection test, and exceed the group that has been studied with support (Fixed) For the group studied with (flexible) support on the students' scores in the achievement test, as the results revealed that there is no interaction between gamification (leaderboard/points) and support (fixed/flexible) in students' scores on the second achievement test: The results showed that the pilot group students offered gamification (lead lists), on the pilot group students (points) in the product valuation card, the pilot group studied with support (flexible), on the pilot group studied with support (fixed), and there was an interaction between the groups studied (leaderboard/points) and the support (fixed/flexible) in the students' scores on the product valuation card

الكلمات الرئيسية [English]

  • Gamification - Leaderboard- points- flexible
  • fixed- infographic