التربية الأخلاقية في سورة الحجرات وتطبيقاتها في ضوء المتغيرات المجتمعية المعاصرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية کلية التربية- جامعة سوهاج - مصر

المستخلص

    هدفت الدراسة إلى التعرف على مضامين التربية الأخلاقية المستنبطة من سورة الحجرات للاستفادة من تطبيقاتها التربوية في ضوء المتغيرات المجتمعية المعاصرة، وقد استخدمت الباحثة المنهج الاستنباطي التحليلي.
وقد توصلت الباحثة إلى مجموعة من النتائج من أبرزها:

أن القرآن الکريم منظومة تربوية وأخلاقية شاملة ومتکاملة لکافة جوانب الحياة، ينبغي تطبيق مضامينها في واقع الحياة.
أن سورة الحجرات تتضمن عديدًا من المضامين الأخلاقية، والأساليب التربوية لغرس مبادئ  التربية الأخلاقية في سلوک الفرد، وتنظيم قواعد المجتمع المسلم.
 انتشار عديد من المتغيرات المجتمعية المعاصرة التي أثرت على جوهر القيم والمبادئ الأخلاقية لدى الأفراد .
تضع سورة الحجرات الحلول الإجرائية لمواجهة بعض المشکلات الناجمة عن ظهور مجتمع المعرفة.
تقدم سورة الحجرات بعض المبادئ الأخلاقية الضرورية واللازمة في ظل انتشار مظاهر العولمة الاجتماعية مثل؛ قيمة احترام کبار السن وأصحاب الشأن والرفعة في المجتمع، وتحقيق مبدأ المسئولية الاجتماعية لمؤسسات المجتمع في تربية النشء، وتحريم سوء الظن والغيبة، وإزالة الفوارق الاجتماعية.
تضع سورة الحجرات منهجية تربوية في ضوء ظهور قيم الحداثة السلبية؛ والتي تتمثل تلک القيم في الدعوة للفردانية، والتفکک، وتغليب المصلحة الشخصية على المصلحة العامة.
تواجه سورة الحجرات بعض المظاهر السلبية التي تنتشر في المجتمعات الحالية بشکل کبير مثل ظاهرة الواسطة والمحسوبية، وظاهرة التدين الشکلي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The study aimed at identifying the contents of the moral education derived from Surat Al-Hujurat to benefit from its educational applications in changing circumstances, and the number of the researcher has been increased in the curriculum.

المؤلف [English]

  • Shaima Mohamed Murad Mohamed
Department of Foundations of Education Faculty of Education - Sohag University - Egypt
المستخلص [English]

The researcher reached a set of results, the most important of which are:

The Holy Qur’an is a comprehensive and integrated educational and moral system for all aspects of life, according to the application of its contents in real life.
Surat Al-Hujurat contains many ethical implications and educational methods.
Surat Al-Hujurat lays out mass procedural solutions for some media campaigns on the knowledge society.
Al-Hujarat thesis presents some common and scientific ideas in light of the spread of manifestations of globalization, the value of respecting the elderly and stakeholders and the dignity in society, realizing the principle of social responsibility of society’s institutions in raising young people, and prohibiting mistrust and backbiting, and the emergence of social differences.
Surat Al-Hujurat sets an educational methodology to confront positive modernity. Watching those values ​​follow their values ​​in calling for individuality, reflection, and giving priority to the personal over the public interest.

Surat Al-Hujurat faces some aspects that are widespread in the current errors, such as the phenomenon of wasta and nepotism, and the phenomenon of formal religiosity.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Moral education
  • Surat Al
  • Hujurat
  • Contemporary societal changes