محددات مخرجات التعليم العالي في المملکة العربية السعودية: دراسة تطبيقية لبيانات خريجي الجامعات Drivers of Higher Education Output: Empirical Study of Saudi Graduating Seniors

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية المقارنة والادارة التعليمية - الجامعة الإسلامية بالمدينة - المملکة العربية السعودية

المستخلص

تقوم هذه الدراسة على فلسفة دالة انتاج التعليم وتتبنى نموذج متداخل لتقدير نتيجة موضوعية للتعليم العالي من حيث البعد الطلابي وهي المحصلة التراکمية النهائية. وتخصص الدراسة المحصلة التراکمية النهائية من خلال المدخلات الأساسية للتعليم العالي السعودي بينما تهدف إلى تشخيص المدخلات الفاعلة والمهمة بالنسبة لبيئة التعليم العالي السعودي. ويعد هذا التشخيص بمثابة المطلب الحتمي لما يحمله من بالغ الأهمية في تعديل آلية صناعة قرار التعليم العالي السعودي والتوجيه الأمثل للموارد النادرة وذلک عن طريق إدارة الموارد والمدخلات للخروج بنسب متساوية من حيث التکاليف والإنتاجية. وتختزل الدراسة على هذا النحو رؤية المملکة ٢٠٣٠ وتوجهات برامج التحول الوطني فيما يتعلق بکفاءة توظيف الموارد التوزيع الأمثل لها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Drivers of Higher Education Output: Empirical Study of Saudi Graduating Seniors

المؤلف [English]

  • Sami Ghazzai Alsulami
Department of Comparative Education and Educational Administration - Islamic University of Madinah - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study adheres to the education production research tradition, and estimates an exogenously interactive model where a measurable education outcome, namely student GPA, is specified in terms of classic resource inputs in a Saudi higher education setting.  The objective of the study is to empirically identify the fundamental inputs to the education production process that are critical for Saudi higher education.  This is imperative for education policy makers and standard setters in KSA.  Toward this end, the contribution of this study to the extant literature is twofold: [1] estimating a parsimonious specification of the education production capital embodiment model within a Saudi higher education setting, and [2] empirically identifying critical inputs to the higher education process in Saudi Arabia at conventional significance levels.   Once identified, those critical inputs may be policy managed with the goal of obtaining equal respective ratios of marginal products to input prices.  The study is therefore instructed by the 2030 vision of Saudi Arabia and how it can be reflected upon in higher education.  This can be materialized via evidence-based policy recommendations that reflect the fundamental economic principle of efficient allocation of resources.  

الكلمات الرئيسية [English]

  • Graduating
  • higher education output
  • Saudi higher education
  • education production function