استخدام استراتجية المحطات العلمية في الدراسات الاجتماعية لتنمية الوعي بالاخطار الطبيعية لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس - کلية التربية - جامعة بني سويف - جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث الى التعرف على فاعلية استراتيجية المحطات العلمية في تنمية  الوعي بالکوارث الطبيعية  لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادي للعام الدراسي 2022 م ، وتکونت عينة البحث من (48)  تلميذ وتلميذه من الصف الاول الاعدادي تم تقسيمهم الى مجموعتين  مجموعة تجريبية واخرى ضابطة, تم تطبيق أداه البحث قبلياً والتي تمثلت في مقياس الوعي بالکوارث الطبيعية بجوانبة الثلاثة (المعرفي والوجداني والادائي)، ثم تم التدريس باستراتيجية المحطات العلمية للمجموعة التجريبية بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة التقليدية, ثم تطبيق أداه البحث بعدياً. وقد أشارت النتائج الى فاعلية استراتيجية المحطات العلمية  في تنمية الوعي بالکوارث الطبيعية لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادي، وقد انتهى البحث بتقديم مجموعة من التوصيات منها: تدريب المعلمين أثناء الخدمة على تطبيق استراتيجية المحطات العلمية في تدريس الدراسات الاجتماعية، تدريب التلاميذ على مهارات التعامل مع الکوارث الطبيعية وخاصة الکوارث التي تحدث في البيئة المحلية مثل الزلازل والسيول والحرائق والعواصف حتي يقي نفسه وزملائه وأسرته من أضرار هذه الکوارث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Using Strategy Scientific Stations in Social Studies to Develop Awareness of Natural Hazards among Middle School Students

المؤلف [English]

  • Abdel Aal Riyad Abdel Samee
Curriculum and Instruction Department - Faculty of Education - Beni Suef University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The research sought to identify the effectiveness of the scientific stations strategy in developing awareness of natural disasters among students of the first year of middle school for the academic year 2022. The research sample consisted of (48) male and female students from the first year of middle school, then they were divided into two groups: an experimental group and a control group. The research tool, which was represented in the awareness of natural disasters scale with its three aspects (cognitive, emotional and performance), was pre-administered. Then, the experimental group was taught using the strategy of scientific stations, while the control group was taught using the regular teaching method, then the research tool was post-administered.
The results indicated the effectiveness of the scientific stations strategy in developing awareness of natural disasters among first year middle school students. The research provided a host of recommendations, including: training teachers in service to apply the strategy of scientific stations in teaching social studies, training students on the skills of dealing with natural disasters, especially disasters that occur in the local environment, such as earthquakes, floods, fires and storms, in order to protect themselves, their colleagues and their family from the damages of these disasters.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Scientific Station Strategy
  • Social Studies
  • Awareness of Natural Disasters