مقارنة بين المقياس الموقفي للتشوهات المعرفية و استبيان التقرير الذاتي في التنبؤ بالاکتئاب والقلق لدى طلبة کلية التربية، جامعة السلطان قابوس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علم النفس- کلية التربية -جامعة السلطان قابوس سلطنة عُمان جامعة المنيا- جمهورية مصر العربية

2 قسم علم النفس کلية التربية-جامعة السلطان قابوس سلطنة عُمان

المستخلص

    هَدَفَ البحث الحالي إلى المقارنة بين المقياس الموقفي للتشوهات المعرفية (CDS) واستبيان التقرير الذاتي للتشوهات المعرفية(CD-Quest)  في قدرتهما على التنبؤ بکل من القلق (کما يُقاس بقائمة Beck  للقلق) والاکتئاب (کما يُقاس بقائمة Beck  للإکتئاب)، ومعرفة هل هناک اختلاف في مستوى تلک التشوهات تبعًا لاختلاف أداة القياس سواء بالمقياس الموقفي أم باستبيان التقرير الذاتي، ودلالة الفروق بين الجنسين في التشوهات المعرفية کما تُقاس بأداتي القياس المذکورتين سابقًا. کما قارن البحث بين متوسط درجات الطلبة في التشوهات المعرفية المقيسة باستخدام المقياس الموقفي للتشوهات المعرفية، ومتوسط درجاتهم المقيسة باستخدام استبيان التقرير الذاتي للتشوهات المعرفية. تکونت عينة البحث الأساسية من (137) طالب وطالبة بکلية التربية، جامعة السلطان قابوس، بمتوسط عمر بلغ 21,22 عام، وانحراف معياري قدره 6,95، وکان عدد الذکور 63 (46٪)، وعدد الإناث 74 (54٪). تم التحقق من صدق أدوات البحث بعدة طرق تمثلت في صدق البتکوين (البناء) من خلال التحليل العاملي الاستکشافي والتوکيدي،  وصدق المحک التقاربي والتمييزي، أما الثبات فتحقق منه المؤلفان باستخدام معادلتي ألفا کرونباک وماکدونالد أوميجا.وأسفرت نتائج البحث عن ارتفاع الأوزان النسبية لمتوسطات أبعاد المقياس الموقفي للتشوهات المعرفية [CDS]، وارتفاع المتوسطات النسبية لأبعاد استبيان التقرير الذاتي التشوهات المعرفية أيضًا، ووجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب على المقياس الموقفي للتشوهات المعرفية [CDS]، واستبيان التقرير الذاتي للتشوهات المعرفية [CD-Quest] لصالح المقياس الموقفي للتشوهات المعرفية [CDS]؛ مما يوحي بدقة المقياس الموقفي للتشوهات المعرفية في القياس عن استبيان التقرير الذاتي.
   أما عن الفروق بين الجنسين، فلم تکن هناک فروق دالة في سبع أنماط للتشوهات المعرفية، في حين کانت الفروق دالة احصائيًا لصالح الإناث في ثلاثة أنماط وهي (قراءة الأفکار، والفلتر العقلي، والإستدلال العاطفي) کما تُقاس بمقياس التشوهات المعرفية الموقفي [CDS] بالإضافة إلى الدرجة الکلية للمقياس. أما عن الفروق بين الجنسين التي تم قياسها باستخدام استبيان التقرير الذاتي للتشوهات المعرفية (CD-Quest)، فقد کانت غير دالة احصائيًا في أحد عشر نمط من أنماط التشوهات المعرفية، في حين کانت الفروق دالة إحصائيًا لصالح الإناث في أربعة أنماط وهي (کان ينبغي کذا وکذا، و ماذا لو کنت فعلت کذا، التنجيم (قراءة الأفکار(، والتقليل من الإيجابيات) بالإضافة إلى الدرجة الکلية لاستبيان التقرير الذاتي للتشوهات المعرفية [CD-Quest]. واتضح من نتائج فرض التنبؤ أن المقياس الموقفي للتشوهات المعرفية (CDS) کان منبئًا جيدًا بالقلق، ولکنه لم يتنبأ بالاکتئاب، والعکس حدث مع استبيان التقرير الذاتي للتشوهات المعرفية (CD-Quest)، حيث کان الاستبيان منبئًا جيدًا بالاکتئاب، ولکنه لم يتنبأ بالقلق.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Comparing the Situational Scale versus the Self-report Questionnaire of Cognitive Distortions in Predicting Depression and Anxiety in College of Education Students, Sultan Qaboos Uinversity

المؤلفون [English]

  • Mustafa Ali Khalaf 1
  • Khawla Hilal Al-Mammari 2
1 Sultan Qaboos Uinversity, Oman Minia Univerity, Egypt
2 Sultan Qaboos Uinversity, Oman Sultanate of Oman
المستخلص [English]

The present paper aimed at comparing between the situational scale versus self-report questionnaire in assessing cognitive distortions and investigating the predictive validity of both tools in predicting depression and anxiety. Additionally, it explored the gender differences in cognitive distortions as measured by both tools, and identified the level of cognitive distortions as measured by both tools. 137 participants (63 males, 74 females, mean age= 21.22, SD= 6.95) from college of education, Sultan Qaboos University were recruited to respond to the data collection instruments. The study tools were: the cognitive distortion scale (Covin et al., 2011), the cognitive distortions questionnaire (DeOlivera et al., 2015), Inventory of cognitive distortions (Yurica & Ditomasso, 2002; Roberts, 2015), Beck Depression Inventory (BDI) (Beck, Steer, & Carbin (1988), and Beck Anxiety Inventory (Beck, Epstein, Brown, and Steer, 1988). Internal consistency reliability was ensured using Cronbach’s Alpha and McDonald’s Omega. Validity was verified using exploratory and confirmatory factor analysis in addition to convergent and discriminant validity.
Results of the research indicated a high level of cognitive distortions as measured either by the cognitive distortion scale (CDS) or the cognitive distortions questionnaire (CD-Quest). Statistical significant difference was found between students mean score on the CDS and CD-Quest favoring the (CDS) indicating that the (CDS) is more accurate in reporting cognitive distortions than the (CQ-quest). Gender differences measured by the (CDS) revealed non-significant differences in seven types of cognitive distortions and significant differences in three types (mind reading, mental filter, and emotional reasoning) in addition to the total score of the CDS favoring females (males scored higher than females). Gender differences measured by the (CD-Quest) revealed non-significant differences in eleven types of cognitive distortions and significant differences in four types (should statements, what if, fortune-telling, and discounting the positive) in addition to the total score of the CDS favoring females (males scored higher than females). The (CDS) was good predictor of anxiety while did not predict depression. The CD-Quest was good predictor of Depression while did not predict anxiety.  

الكلمات الرئيسية [English]

  • Situational scales- self-report Questionnaires- Cognitive distortions- Cognitive distortions scale- Cognitive distortions questionnaire- Depression
  • Anxiety- College of education students- Sultan Qaboos University