فاعلية برنامج علاجي مقترح قائم على استراتيجيات التقويم من أجل التعلم في علاج صعوبات تعلم التاريخ لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس - کلية التربية جامعة دمياط - جمهورية مصر العربية

المستخلص

       هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج علاجي مقترح قائم على استراتيجيات التقويم من أجل التعلم (AFL) في علاج صعوبات تعلم التاريخ لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، قام الباحث بإعداد قائمة بصعوبات تعلم التاريخ واختبار تشخيصي لقياس صعوبات تعلم التاريخ وتطبيقه على عينة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي بلغت (65) تلميذة بمدرسة کفر سعد الإعدادية بنات بمحافظة دمياط لتحديد التلاميذ ذوي صعوبات تعلم التاريخ، وقد تم إعداد برنامج علاجي مقترح قائم على استراتيجيات التقويم من أجل التعلم لعلاج صعوبات تعلم التاريخ لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي واختبار تحصيلي في وحدة (تاريخ مصر عبر العصور القديمة) وتطبيقه قبليًا على تلاميذ عينة البحث والتي تکونت من (6) تلميذات بالصف الأول الإعدادي حيث بلغ المتوسط الحسابي لدرجات عينة البحث (8.65) بنسبة مئوية(21.63 %) وقد تم تطبيق البرنامج العلاجي وتطبيق الاختبار التحصيلي بعديًا ورصد الدرجات ومعالجتها إحصائيًا، وقد أظهرت النتائج فاعلية البرنامج المقترح في علاج صعوبات تعلم التاريخ لدى تلاميذ عينة البحث حيث بلغ المتوسط الحسابي لتلميذات عينة البحث (24.16) بنسبة مئوية (60.4 %) کما بلغت قيمة (z) للفروق بين رتب متوسطي درجات عينة البحث (2.3) وهي دالة إحصائيًا عند (0.05) کما بلغ حجم تأثير البرنامج  (r)(0.89) وهو حجم تأثير کبير.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a proposed Treatment Program based on assessment strategies for learning in treating history learning disabilities for first year middle school students

المؤلف [English]

  • Alaa Abdullah Ahmed Marwad
Curriculum and Instruction Department, Faculty of Education, Damietta University, Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

    The aim of the current research is to identify the effectiveness of a proposed Treatment program based on assessment strategies for learning (AFL) in treating history learning disabilities for first year preparatory students. The researcher prepared a list of the disabilities of learning history and a diagnostic test to measure the disabilities of learning history and apply it to a sample of students in the first preparatory grade amounting to (65) female students at Kafr Saad Preparatory School for Girls in Damietta Governorate to identify students with disabilities learning history. a proposed treatment program based on evaluation strategies has been prepared. In order to learn to treat the disabilities of learning history among students of the first year of middle school and an achievement test in the unit (History of Egypt through Antiquity) and apply it tribally on the students of the research sample, which consisted of (6) students in the first year of middle school, where the arithmetic average of the research sample scores reached (8.65) by Percentage (21.63%) and the treatment program was applied and the achievement  posttest, the scores were monitored and treated statistically. The results showed the effectiveness of the proposed program in treating history learning disabilities among the students of the research sample, where the arithmetic average of the students of the research sample was (24.16) by a percentage (60.4%). The (z) value of the disabilities between the ranks of the mean scores of the research sample was (2.3), which is statistically significant at (0.05), and the program's effect size was (r) (0.89), which is a large effect size.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Treatment Program
  • assessment for learning
  • history learning difficulties
  • middle school students