تعزيز الکفاءات الرقمية لدى معلمي مرحلة التعليم الثانوي العام بمحافظة دمياط في ضوء التحول الرقمي للتعليم: تصور مقترح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

تخصص أصول التربية بقسم العلوم التربوية والنفسية کلية التربية النوعية -جامعة دمياط جمهورية مصر العربية

المستخلص

      إن التحول الرقمي لمرحلة التعليم الثانوي العام ضرورة للبقاء والتنافسية، والذي يفرض متطلباته على المعلمين ومنها تنمية مستويات الکفاءات الرقمية التي تعتبر المفتاح للتنمية الشاملة والمستدامة للتعليم، لذا هدف البحث إلى تعزيز مستوى الکفاءات الرقمية لدى معلمي مرحلة التعليم الثانوي العام بمحافظة دمياط، واتبع البحث المنهج الوصفي مستخدمًا الاستبانة کأحد أدواته، وتم تطبيقها على عينة عشوائية من معلمي مرحلة التعليم الثانوي العام بمحافظة دمياط، وقوامها (490) معلم ثانوي.
      وأسفرت النتائج عن مستوى مستکشف للکفاءات الرقمية بمجالاتها المختلفة المعرفية والتقنية والتعليمية والمهنية والسلامة الرقمية الصحية والبيئية لدى أفراد العينة علاوة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد العينة تعزي إلى متغيرات العمر، والوظيفة التعليمية، والخبرة التدريسية، والخبرة في استخدام التقنيات الرقمية في التعليم، وتحديات التحول الرقمي في التعليم، والمؤهل العلمي فيما عدا الکفاءات الرقمية المعرفية، والتخصص فيما عدا الکفاءات الرقمية المعرفية والتعليمية.
       وتوصل البحث إلى تصور مقترح لتعزيز مستوى الکفاءات الرقمية لدي معلمي مرحلة التعليم الثانوي العام بمحافظة دمياط في ضوء التحول الرقمي للتعليم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Enhancing of Digital Competencies among Teachers of General Secondary Education in Damietta Governorate in light of the Digital Transformation of Education: A suggested Proposal

المؤلفون [English]

  • Mennat Allah Muhammad Lotfi Mahmoud Abu Lubhan
  • Marwa Mahmoud Ibrahim Khawlani
Specialization in pedagogy Department of Educational and Psychological Sciences Faculty of Specific Education - Damietta University - The Egyptian Arabic Republic
المستخلص [English]

      The digital transformation of general secondary education is a necessity for survival and competitiveness, which imposes its requirements on teachers, including the development of levels of digital competencies, which is the key to the comprehensive and sustainable development of education. Therefore, this research aimed to enhance the level of digital competencies for teachers of general secondary education in Damietta Governorate. The descriptive approach is applied, using the questionnaire as one of its tools. It applied to a random sample of (490) teachers of general secondary education in Damietta Governorate.
      The results showed, an explorer level of digital competencies in its various fields: "cognitive, technical, educational, professional, digital, health and environmental safety" among the sample members. In addition, there are statistically significant differences between the estimates of the sample members attributed to the variables of age, educational function, teaching experience, experience in using digital technologies in education, challenges of digital transformation in education, academic qualification except for digital cognitive competencies, and specialization except for digital cognitive competencies and educational.
       The research proposed a suggested proposal to enhance the level of digital competencies among teachers of general secondary education in Damietta Governorate in light of the digital transformation of education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • digital transformation of education
  • challenges of digital transformation of education
  • digital competencies
  • cognitive digital competencies
  • technical digital competencies
  • educational digital competencies
  • professional digital competencies
  • health and environmental digital safety competencies