استخدام استراتيجية الصف المعکوس فى تدريس الجغرافيا لتنمية کفاءات تحقيق التنمية المستدامة لدى طلاب الصف الثانى الثانوى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم مناهج وطرق التدريس - الجغرافيا کلية التربية - جامعة حلوان جمهورية مصر العربية

المستخلص

استهدفت الدراسة التعرف على استخدام استراتيجية الصف المعکوس فى تدريس الجغرافيا لتنمية کفاءات تحقيق التنمية المستدامة لدى طلاب المرحلة الثانوية ، وتکونت مجموعة الدراسة من (76) طالبة من مدرسة شبرا الخيمة الثانوية بنات التابعة لإدارة غرب شبرا الخيمة التعليمية بمحافظة القليوبية حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين (ضابطة – تجريبية) ، وتمثلت أدوات البحث فى قائمة کفاءات تحقيق التنمية المستدامة ، واختبار کفاءات تحقيق التنمية المستدامة ، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة وطالبات المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى لاختبار کفاءات تحقيق التنمية المستدامة لصالح طالبات المجموعة التجريبية ، يعزى لاستخدام استراتيجية الفصل المعکوس ، وفى النهاية قدم الباحث مجموعة من التوصيات والمقترحات فى ضوء نتائج البحث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Using the Flipped Classroom Strategy in Teaching Geography to Develop Competencies of Achieving Sustainable Development for Secondary Stage Students

المؤلف [English]

  • Emad Hussein Hafez Ibrahim
Curriculum and Instruction Department - Geography Faculty of Education - Helwan University The Egyptian Arabic Republic
المستخلص [English]

The study aimed to identify using the flipped classroom strategy in teaching geography to develop competencies of achieving sustainable development among secondary school students. The research tools consisted of a list of competencies to achieve sustainable development, and a test of competencies to achieve sustainable development. The results of the research resulted in the presence of a statistically significant difference between the average scores of the students of the control group and the students of the experimental group in the post application to test the competencies of achieving sustainable development for the benefit of the students of the experimental group. , attributed to the use of the flipped classroom strategy, and in the end, the researcher presented a set of recommendations and suggestions in the light of the research results.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Flipped Classroom Strategy
  • Sustainable Development
  • Competencies to Achieve Sustainable Development
  • Teaching Geography