اعادة قراءة لطبيعة التجريد في تعليم الرياضيات : رؤية نقدية تطويرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس- الکلية التطبيقية -جامعة أم القرى- المملکة العربية السعودية

المستخلص

إذا لم نشکک في النظريات العلمية والاجتماعية الحالية والحقائق المقبولة ، فقد لا ندرک أننا قد نکون مقيدين ببعض من التشوهات والأخطاءبدون إمکانية استجواب نقدي لأنفسنا ومعتقداتنا وما نقرأ ، يمکن قبول أي شکل من أشکال المعرفة الاختلافات في وجهات النظر يمکن أن تنتج تقدما معرفيا في إطار عدم اليقين باکتمال المعرفة والإيمان بأنها في تطور لا نهائي مستمر . اتبعت في هذه الورقة النموذج النقدي لفحص المعرفة حول التجريد الرياضي من خلال بناء الحجج ودعمها , وزعمي بأنه يوجد بعضا من التضاربات تحتاج إلى المعالجة الفکرية المدعومة بالأدلة , واعتقادي بأنه توجد مکونات تعمل على زيادة قوة التجريد الرياضي لم تدخل حيز الاهتمام مثل الخيال الرياضي والمشاعر المعرفية .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Review the nature of abstraction in mathematics education: a critical developmental vision

المؤلف [English]

  • Bandar bin Marzouq Al-Mutairi
Curriculum and Instruction Department - Applied College - Umm Al-Qura University - Saudi Arabia
المستخلص [English]

If we do not question current scientific and social theories and accepted facts, we may not realize that we may be limited by some distortions and errors. Without the possibility of critically interrogating ourselves, our beliefs, and what we read, any form of knowledge can be accepted. Differences in viewpoints can produce cognitive progress in the context of the uncertainty of the completeness of knowledge and the belief that it is in an infinite continuous development. In this paper I followed the critical model to examine knowledge about mathematical abstraction by building and supporting arguments, and claiming that there are some inconsistencies that need intellectual treatment supported by evidence, and my belief that there are components that increase the power of mathematical abstraction that did not come into interest, such as mathematical imagination and epistemic emotions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • mathematical abstraction
  • mathematical imagination
  • epistemic emotions