واقع البيئة الصفية للتلميذات من ذوي الإعاقة في مدارس الدمج من وجهة نظر معلِّمات التربية الخاصة و العامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية الخاصة-كلية التربية- جامعة الملك خالد- المملكة العربية السعودية

المستخلص

 هدفت الدراسة الى معرفة واقع البيئة الصفيَّة لذوي الإعاقة بمنطقة عسير من وجهة نظر معلِّمات التعليم العام والتربية الخاصة. كما هدفت الى التعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائيَّة في وجهات نظر أفـراد الدِّراسَة وعينتها تجاه واقع البيئة الصفيَّة تبعًا للمتغيرات التالية: (التخصص، سنوات الخبرة،) ووضع ملامح التصور المقترح لتطوير البيئة الصفيَّة المثاليَّة لذوي الإعاقة بمنطقة عسير من وجهة نظر المعلمات, تكونت عينة الدراسة من 100 معلمة بالمرحلة الابتدائية, استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي كما استخدمت الباحثة الاستبانة اداة لجمع البيانات, اظهرت النتائج ان نسبة موائمة بيئة الصف لطالبات ذوي الإعاقة تساوي 74,5%, كما اظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى( 0.05( بين معلمات التربية الخاصة ومعلمات التعليم العام فيما يتعلق بمحاور البيئة الصفية والدرجة الكلية فيما يتعلق بمتغير التخصص, كما اظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة بين اجابات العينة وسنوات الخبرة تعزى لذوي الخبرة الاكثر, وخرجت الباحثة بعدد من التوصيات تستهدف اصحاب القرار لتطوير البيئة الصفية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of classroom environment for students with disabilities in the inclusive schools from special and general teacher's perspective

المؤلف [English]

  • Basmah Fahad Alshahrani
Department of Special Education - College of Education - King Khalid University - Kingdom Saudi Arabia
المستخلص [English]

 the study aimed at finding out the reality of the classroom environment for people with from both special and general education teacher's perspective. The sample of the study consisted of 100 teachers in the primary school teachers. Descriptive analytical method was used with  questionnaire as a data collection tool. The results showed that the percentage of teachers views about the current statues of classroom  environment for students with disabilities is equal to 74.5%, indicating that the reality of the classroom environment for students with disabilities is very good. In terms the proposed scenario for the ideal classroom environment from the point of view of the teachers comes in the following order: the existence of a joint plan between  general and special education teachers throughout the year was in the first place. The second component was the availability of teaching tools, which eliminates the student's conversion to the resource room. The third component was the creation of environmental factors suitable for the class, in the fourth place was the component on the existence of special education teacher in support of the students in the classroom, and ranked fifth is the existence of strategies to modify  behavior in  classroom.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Students with disabilities - environmental characteristic
  • special education teachers
  • general education teachers