أنموذج تدريسي قائم على نظرية العقول الخمسة لجاردنر وأثره في تنمية مهارات التفكير التحليلي في اللغة العربية لدى طالبات المرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس- كلية التربية- جامعة الملك خالد- المملكة العربية السعودية

المستخلص

     هدف البحث إلى تعرف أثر أنموذج تدريسي قائم على نظرية العقول الخمسة في تنمية مهارات التفكير التحليلي في اللغة العربية لدى طالبات المرحلة المتوسطة؛ حيث اُستخدم المنهج شبه التجريبي، وأُعد لذلك اختبارًا لمهارات التفكير التحليلي في مجالات (التصنيف، الاستنتاج، تحديد العلاقات، المقارنة، التلخيص، الربط)، والنموذج التدريسي القائم على نظرية العقول الخمسة، ودليل التدريس، وتكونت عينة البحث من (58) طالبة من الصف الثالث المتوسط بالمتوسطة (7) للبنات بأبها، تم اختيارهنّ بطريقة عشوائية، قسمن إلى مجموعتين؛ إحداهما ضابطة وعددها (28) طالبة درسن بطريقة المعلمة، والأخرى تجريبية وعددها (30) طالبة درسن بالأنموذج التدريسي، وقد أظهرت النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى (01,0) في اختبار التفكير التحليلي؛ لصالح طالبات المجموعة التجريبية، وفي ضوء النتائج قُدّمت عدد من التوصيات والمقترحات؛ أهمها: التأكيد على استخدام نماذج تدريسية تدعم التعليم من أجل التفكير، والتبصير بأهميتها من خلال المؤتمرات والندوات واللقاءات العلمية، وتدريب معلمي ومعلمات اللغة العربية على استراتيجيات التدريس الداعمة للتفكير، وتشجيعهم على تطبيقها، ودعمهم بالأدلة الإرشادية لاستخدامها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A teaching model based on the theory of the five minds of Garden and its impact on developing analytical thinking skills in Arabic Language for middle school female students

المؤلف [English]

  • Fatimah Shaaban Mohammed Asiri
Curriculum and Instruction Department, College of Education, King Khalid University, Saudi Arabia
المستخلص [English]

     This paper aims to identify the Impact of a teaching model based on the theory of the five minds in developing the analytical thinking skillsin Arabic Language among middle school female students. The quasi-experimental method was used. For this purpose, a test of analytical thinking skills was prepared in the areas of (categorizing, deducing, identifying relationships, comparing, summarizing, linking), the teaching model based on the theory of the five minds, and the teaching guide. The research sample consisted of (58) female students from the third grade in the intermediate school (7) for girls in Abha. They were randomly selected. Then they were divided into two groups; One of them is control, and its number is (28) students who are taught by the teacher method, and the other is experimental, numbering is (30) students who have studied using the teaching model.
    The results showed statistically significant differences at the (01.0) level in the analytical thinking test. For the benefit of the experimental group female students.
     In light of the results, a number of recommendations and suggestions were presented; The most important ones: 
     Emphasizing the use of teaching models that support education for the sake of thinking, and providing insight into its importance through conferences, seminars and scientific meetings. An addition to, Training Arabic language teachers on teaching strategies that support thinking, encouraging them to apply them, and supporting them with guidelines for their use.

الكلمات الرئيسية [English]

  • A teaching model based
  • Gardner's Five Minds Theory
  • Analytical Thinking
  • middle school female students