الخصائص السيكومترية لمقياس الازدهار النفسي وعلاقته بالتحصيل في بيئة التعلم الهجين بين طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس التربوي والالكتروني- كلية التربية- جامعة قناة السويس- جمهورية مصر العربية

المستخلص

في ظل التطورات التكنولوجية الحديثة المتسارعة، فإن هذه الدراسة هدفت إلى بناء مقياس لقياس الازدهار النفسي في بيئة التعلم الهجين بين طلاب الجامعة، ويتمتع بمستوى جيد من الصدق والثبات في البيئة المصرية بصورة خاصة والبيئة العربية بصورة عامة، وهدفت أيضا إلى الكشف عن البنية العاملية لمفهوم الازدهار النفسي في بيئة التعلم الهجين بين طلاب الجامعة، التحقق من الاتساق الداخلي للازدهار النفسي، وتحديد الفروق بين الذكور والاناث في الازدهار النفسي لدى طلاب الجامعة أثناء التعلم الهجين. ومن خلال طرح المقاييس علي صيغة Google Form وتم ارسالها إلي الطلاب في مرحلة البكالوريوس، بلغ عدد المشاركين(356) طالبا وطالبة تنوعت حسب الجنس إلى (13.5%) من الذكور، (86.5) من الاناث، وتراوحت أعمارهم في المدى من (18 إلى  20)، وحسب المرحلة التعليمية الجامعية الفرقة الاولي بنسبة (15%)، الفرقة الثالثة بنسبة (14.8%)، والفرقة الرابعة بنسبة (70.2%)، أما بالنسبة للتقدير في اخر سنة دراسية كان ممتاز بنسبة (9.6%)،العدد جيد جدا بنسبة(59.3%)، وجيد بنسبة (28.4%)، ومقبول بنسبة (2.5%)، حُللت لبيانات باستخدام  برنامج SPSS (28)، و اُستخدام  برنامج MPLUS (7)  لإجراء التحليل العاملي التوكيدي  وفي هذا البرنامج تم استخدام طريقة التقدير طريقة الاحتمال الأقصى، وأسفرت النتائج عن تمتع مفردات المقياس بدرجة جيدة من الثبات، كما أسفرت نتائج الاتساق الداخلي عن ارتفاع قيم معاملات ألفا للأبعاد يشير إلى الثقة في النتائج التي توصل إليها المقياس، واتضح ان مؤشرات حسن المطابقة هي كاي تربيع= 2188.266, df=845,p=0.00 ومؤشر RMSEA=0.066 ومؤشر TLI=0.80 ومؤشر CFI=0.81 وعليه أظهر نموذج العوامل الخمسة أنه يتمتع بمطابقة مقبولة مناسبة، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق بين الذكور والاناث في الازدهار النفسي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Psychometric characteristics of the psychological Flourishing scale and its relationship to achievement in the hybrid learning environment among university students

المؤلف [English]

  • Alaa Noureddine Mahmoud
Department of Educational and Electronic Psychology - College of Education - Suez Canal University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

In the light of accelerated modern technological developments, this study aimed to build a measure of psychological prosperity in the hybrid learning environment among the university's students. It must have a good level of honesty and stability in the Egyptian environment in particular and the Arab environment in general. It also aimed to uncover the working structure of the concept of psychological prosperity in the hybrid learning environment among the University's students, checking the internal consistency of psychological prosperity, Identifying differences between males and females in the psychological prosperity of university students during hybrid learning. By introducing the measures to the Google Form format and sent to bachelor's students, the number of participants was (356) male and female student. varied by sex to 13.5% of males, 86.5% of females. Ranging in age from 18 to 20. According to the university education level, the first year (15%), the third year (14.8%), and the fourth year (70.2%), According to estimate in the last academic year, it was excellent at (9.6%), very good (59.3%), good (28.4%), acceptabl (2.5%). It analyzed for data using SPSS software (28). MPLUS (7) was used to perform confirmatory factor analysis.  In this program, assessment method and maximum probability method were used. The results resulted in a good degree of stability in the scale's vocabulary. The results of Internal consistency also resulted in higher alpha transaction values indicating confidence in the scale's findings. Well-matched indicators turned out to be ײ= 2188.266, df = 845, p = 0.00, RMSEA = 0.066, TLI = 0.80 and CFI = 0.81. The five-factor model showed that it had a suitable acceptable match. The results also indicated that there were no differences between males and females in psychological prosperity.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Psychometric characteristics
  • psychological Flourishing
  • achievement
  • hybrid learning