تحليل وتقويم منهج اللغة العربية للصف الأول الإعدادي بالمدارس العربية في ضوء المعايير القومية للمناهج بدولة تشاد. (الدائرة الثامنة لمدينة أنجمينا نموذجا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس- كلية العلوم التربوية- جامعة أنجمينا ـ دولة تشاد

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الى تقويم منهج اللغة العربية للصف الأول الإعدادي بمدارس العاصمة أنجمينا. وقد ركزت بصورة خاصة على الأهداف والمحتوى بحيث تطرقت الى مجموعة من الجوانب والعناصر ذات الصلة بالموضوع وكانت أداة الدراسة هي الاستبانة التي احتوت على عدة محاور وفقرات تضمنت العديد من الأسئلة الموجهة الى المعلمين المعنيين الذين أجابوا عنها بكل شفافية وأريحية ثم قام الباحث بتحليل البيانات والتعليق عليها والخروج بنتائج أهمها: أن منهج اللغة العربية لهذه المرحلة جاء موافقا للمعايير القومية للمناهج المعمول بها في تشاد، الطرق التي يستخدمها المعلمون كانت متنوعة، المحتوى ساعد كثيرا في تحقيق الأهداف التربوية وكذا أساليب التقويم .وأخيرا وجه الباحث مجموعة من التوصيات الى الجهات التشادية المختصة بالتعليم عموما والمناهج خصوصا للاستفادة منها والعمل بموجبها بغية تطوير المناهج وتحسين العملية التعليمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Analyzing and evaluating the Arabic language curriculum for the first preparatory grade in Arab schools in light of the national standards for curricula in Chad. (The Eighth District of N'Djamena as a model)

المؤلف [English]

  • Abdel Hadi Ahmed Abdel Karim
Department of Curricula and Teaching Methods - Faculty of Educational Sciences - University of N'Djamena - Chad
المستخلص [English]

This study aimed to evaluate the Arabic language curriculum for the first preparatory grade in the school of the capital, Ndjamena. It focused in particular on the objectives and content, as it touched on a number of aspects and elements related on the subject. The study tool was the questionnaire, which contained several axes and paragraphs that included many questions directed to the concerned teachers, who answered them in a transparent and comfortable way. Then the researcher analyzed the data and commented them to have the most important result such as : The Arabic language curriculum for this stage came in accordance with the national standards of the curricula used in Chad ; The methods used by teachers was varied ; The content helped a lot for achieving the educational goals as well as the evaluation methods. Finally, the researcher presented a number of recommendations to the Chadian authorities concerned with education in general and curricula in particular to take advantage of them and work according to them in order to develop curricula and improve the educational process.