دور كلية التربية بجامعة الطائف في تنمية المهارات البحثية لدى طلاب وطالبات الدراسات العليا: دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم القيادة والسياسات التعليمية- كلية التربية بجامعة الطائف- المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على دور كلية التربية في تنمية المهارات البحثية لدى طلاب الدراسات العليا من وجهة نظر الطلاب، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وقد تكوّن مجتمع الدراسة من جميع طلاب وطالبات أقسام كلية التربية والبالغ عددهم( 416)طالب وطالبة، وتم سحب عينة عشوائية بسيطة من مجتمع الدراسة بلغت(75)طالب وطالبة، وأعدت استبانة تم توزيعها على عينة الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أبرزها: دور كلية التربية في تنمية المهارات البحثية لدى طلاب الدراسات العليا كان بدرجة مرتفعة، ولم يكن هناك فروق ذات دلالة احصائية تعزى للجنس أو التخصص، وتوصي الدراسة بتدعيم دور الكلية في تنمية المهارات البحثية من خلال دورات اضافية في مهارات البحث العلمي، وعقد سمنارات علمية بين الطلاب تحت اشراف أعضاء هيئة التدريس لإكساب الطلاب خبرات اضافية من خلال التغذي الراجعة الناقدة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of the College of Education at Taif University in developing research skills for postgraduate students: a field study

المؤلف [English]

  • Noor Abdullah Owaid Al-Otaibi
Department of Educational Leadership and Policies - College of Education, Taif University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to identify the role of the College of Education in developing the research skills of graduate students from the students’ point of view. The study adopted the descriptive survey method. The study population consisted of all (416) students of the College of Education’s departments, and a random sample was drawn. A simple sample of the study population amounted to (75) male and female students, and a questionnaire was prepared that was distributed to the study sample

The study reached a number of results, most notably: the role of the College of Education in developing research skills among graduate students was at a high degree, and there were no statistically significant differences due to gender or specialization, and the study recommends strengthening the role of the college in developing research skills through additional courses In scientific research skills, and holding scientific seminars among students under the supervision of faculty members to provide students with additional experiences through critical feedback.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Research skills
  • educational supervision
  • research environment