بناء نموذج للعلاقات السببية بين كل من الكفاءة الذاتية المدركة والمرونة النفسية وأساليب مواجهة الضغوط لدى عينة من طلبة الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس التربوي- كلية التربية - جامعة حلوان- جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى بناء نموذج للعلاقات السببية بين كل من الكفاءة الذاتية المدركة والمرونة النفسية وأساليب مواجهة الضغوط لدى عينة من طلبة الجامعة، والتحقق من ملائمة هذا النموذج لبيانات عينة البحث، وذلك على عينة من طلبة جامعة حلوان بلغت(271) من التخصصات العلمية والأدبية بالفرقتين الثالثة والرابعة، بمتوسط عمري (20.14)، وانحراف معياري (2.35)، وقد تم تطبيق الأدوات التالية: مقياس الكفاءة الذاتية المدركة من إعداد الباحث، ومقياس المرونة النفسية من إعداد الباحث، وكذلك مقياس أساليب مواجهة الضغوط من إعداد الباحث، كما تم استخدام تحليل المسارPath analysis؛ للتحقق من صحة الفروض، وقد أظهرت النتائج ملائمةالنموذج المقترح للعلاقات السببية بين متغيرات البحث لطبيعة بيانات العينة، وكذلكوجود تأثير للكفاءة الذاتية المدركة بأبعادها الفرعية بشكل مباشر في المرونة النفسية بأبعادها الفرعية، كذلكوجودتأثير للكفاءة الذاتية المدركة بأبعادها الفرعية بشكل مباشر في أساليب مواجهة الضغوط النفسية بأبعادها الفرعية، وأيضًا وجود تأثير للمرونة النفسية بأبعاده الفرعية بشكل مباشر في أساليب مواجهة الضغوط النفسية بأبعاده الفرعية، وكذلك يوجد تأثير للكفاءة الذاتية المدركة بأبعادها الفرعية في أساليب مواجهة الضغوط النفسية بشكل غير مباشر وذلك من خلال تأثيرها في المرونة النفسية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Building a model for the causal relationships between perceived self-efficacy, psychological resilience, and stress coping styles among a sample of university students.

المؤلف [English]

  • Hany Fouad Sayed Muhammad Suleiman Murad
Department of Educational Psychology - Faculty of Education - Helwan University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The current research aimed to build a model of causal relationships between the perceived self-efficacy, psychological resilience, and stress coping styles among a sample of university students, and to verify the suitability of this model to the data of the research sample, on a sample of Helwan University students that amounted to (271) disciplines, with an average age (20.14), a standard deviation (2.35), and the following tools have been applied: the perceived self-efficacy scale prepared by the researcher, the psychological resilience scale prepared by the researcher, as well as the stress coping methods scale prepared by the researcher, path analysis was also used; To check the validity of the assumptions, The results showed the appropriateness of the proposed model for the causal relationships between the research variables to the nature of the sample data, as well as the presence of an effect of perceived self-efficacy in its sub-dimensions directly on psychological resilience in its sub-dimensions, as well as an effect of perceived self-efficacy in its sub-dimensions directly in the methods of confronting psychological stress in its sub-dimensions, and also There is an effect of psychological resilience in its sub-dimensions directly in the methods of confronting psychological stress in its sub-dimensions, as well as there is an effect of perceived self-efficacy in its sub-dimensions in the methods of confronting psychological stress indirectly through its impact on psychological resilience.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Perceived self-efficacy
  • psychological resilience
  • methods of coping with stress
  • university students