الدور الوسيط للأفکار اللاعقـلانية في العلاقة بين التـوجه نحـو المستقبل وکلاً من المسـؤولية التحصيلية والإرجاء الأکاديمي لدى طلبة جامعة الباحة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه في الإرشاد النفسي- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن الدور الوسيط للأفکار اللاعقـلانية بين التـوجه نحـو المستقبل وکلاً من المسـؤولية التحصيلية والإرجاء الأکاديمي لدى طلبة الجامعة، واتبع الباحث المنهج الوصفي، کما تم اختيار عينة عشوائية من طلاب جامعة الباحة قوامها (720) طالباً وطالبة، بواقع (400) طالباً وطالبة من المتفوقين دراسياً، و(320) طالباً وطالبة من المتأخرين دراسياً، طُبق عليهم مقاييس: الأفکار اللاعقلانية (الباحث)، والتوجه نحو المستقبل (الصقر، 2011)، والمسؤولية التحصيلية (الخزاعلة والحمدون، 2010)، والإرجاء الأکاديمي (السکران، 2015)، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج کان من أبرزها: لا تظهر عينة الدراسة تبايناً من الأفکار اللاعقلانية، فيما تظهر العينة مستوى مرتفع من التوجه نحو المستقبل، بينما تظهر مستوى متوسط من المسؤولية التحصيلية، کذلک توجد درجة متوسطة من الإرجاء الأکاديمي لدى عينة الدراسة، کذلک کشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين الأفکار اللاعقلانية والإرجاء الأکاديمي لدى الطلبة المتأخرين دراسياً فقط، کما توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين التوجه نحو المستقبل والإرجاء الأکاديمي لدى مجمل العينة، کذلک توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05 α) بين المسؤولية التحصيلية والإرجاء الأکاديمي لدى مجمل العينة، کما يوجد نموذج سببي يفسر العلاقة بين الأفکار اللاعقلانية وکل من التوجه نحو المستقبل والمسؤولية التحصيلية والإرجاء الأکاديمي.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Intermediate Role of Irrational Ideas in the Relationship between the Future Orientation and the Collective Responsibility and Academic Deferral of Baha University Students

المؤلف [English]

  • ABDELHADY ALOMARY
PhD in Psychological Counseling - Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to identify the intermediary role of irrational thoughts between future orientation and both achievement responsibility academic procrastination among the university students. To achieve this objective, the study followed the descriptive approach. Then, a random sample of students- from all faculties of Al-Baha University- was selected (720) students, by (400) students from the Excelling students, and 320 students from the Latecoming Academically Students, and applied the study tools which consisted from scales:  of Irrational Ideas (the Researcher), Future Orientation (Al-Saker, 2011), Achievement Responsibility (Khaza'leh and Hamdoun, 2010), and Academic Procrastination (Alskran, 2015). The study found a set of  results, such as: there was no a variety level of Irrational Thoughts among Baha University students, while there was a (high) degree for Future Orientation, and (moderate) degree for Achievement Responsibility&Academic Procrastination among the study sample,  the results also found a statistically significant correlation between the irrational thoughts and Academic Procrastination of the Latecoming Academically Students only, also there was a statistically significant correlation between the Future Orientation and Academic Procrastination, and there was a statistically significant correlation between the Achievement Responsibility and Academic Procrastination, finally, there was a causal model that explains the relationship between irrational thoughts and the dimensions of future orientation, achievement responsibility and academic Procrastination among Baha University students and students.