الانتباه المتمرکز حول الذات وعلاقته بدافعية الانجاز الأکاديمي لدى طلاب کلية التربية في محافظة بيشة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير في الإرشاد النفسي

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين الانتباه المتمرکز حول الذات ودافعية الانجاز الأکاديمي لدى طلاب کلية التربية في محافظة بيشة ولتحقيق هذا الهدف اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بصورته الارتباطية، حيث تم التحقق من صدق وثبات مقياسي: الانتباه المتمرکز حول الذات (إعداد: أحمد وعبد المطلب، 2012)، ودافعية الانجاز الأکاديمي (إعداد: خولة الرجس، 2010)، ومن ثمَّ تطبيقهما على عينة الدراسة البالغ عددها (302) طالباً بالتخصصات الأدبية والعلمية، وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة، توصلت الدراسة إلى أن درجة الانتباه المتمرکز حول الذات جاءت (متوسطة) حيث بلغ المتوسط الحسابي للدرجة الکلية للمقياس (3.30)، کما بينت النتائج وجود درجة (کبيرة) من دافعية الانجاز الأکاديمي، حيث جاءت الدرجة الکلية له بمتوسط حسابي قدره (3.57)، کما توجد علاقة ارتباطية ودالة إحصائياً عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين الانتباه المتمرکز حول الذات ودافعية الانجاز الأکاديمي لدى طلاب کلية التربية في محافظة بيشة، کذلک وجدت فروق في الانتباه المتمرکز حول الذات تعزى لمتغير التخصص لصالح طلاب التخصص الأدبي، بينما لم توجد في دافعية الإنجاز الأکاديمي تعزى لمتغير التخصص، ووفقاً لهذه النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات کان من أبرزها: العمل على تعزيز دافعية الانجاز الأکاديمي لدى طلاب الجامعة من خلال مکافأة الطلاب المتقدمين دراسياً، وکذلک تفعيل الخدمات الإرشادية داخل نطاق الکلية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the degree of Self-Focused Attention and its relation to the academic achievement motivation among the Faculty of Education students in Bisha province

المؤلف [English]

  • ABDULLAH ALSAFRANY
Master of Psychology Counseling
المستخلص [English]

The study aimed to identify the degree of Self-Focused Attention and its relation to the academic achievement motivation among the Faculty of Education students in Bisha province. the study followed the descriptive method in its correlative form. Then the validity and stability of two measure were verified: Self-Focused Attention (Prepared by: Ahmed and Abd al-Muttalib, 2012), and academic achievement motivation scale (Prepared by: Khawla Al-Riggs, 2010). The study concluded that the self-centered degree of attention was (medium), with an arithmetic average of the total score of (3.30), and the results showed that the degree (0.05 0.05) between the self-centered attention and the motivation of academic achievement among the students of the Faculty of Education in the province of Bisha, There were also differences in attention Self-centered attributed to the specialization for the benefit of students of literary specialization, while not found in the motivation of academic achievement due to the variable specialization, According to these results, a number of recommendations were presented, the most prominent of which were: To promote the academic achievement of university students by rewarding the students who are applying for study, as well as activate the counseling services within the college.