الجمود الفکري (الدوجماتية) وعلاقته باضطراب الشخصية الحدية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة قلوة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير في الإرشاد النفسي

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن درجة کل من الجمود الفکري (الدوجماتية)، وأعراض اضطراب الشخصية الحدية، والعلاقة بينهما لدى طلاب المرحلة الثانوية، ولتحقيق هذا الهدف اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بصورته الارتباطية، حيث تم التحقق من صدق وثبات مقياس الجمود الفکري لروکيتش (تقنين: خوج، 2008)، وقائمة أعراض الشخصية الحدية المختصرة (تقنين: أبو زيد، 2017)، وتطبيقهما على عينة الدراسة البالغ عددها (305) طالباً من طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة قلوة، وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة، توصلت الدراسة إلى أن درجة الجمود الفکري لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة قلوة کانت (متوسطة) حيث بلغ المتوسط الحسابي القيمة (3.81) بانحراف معياري قدره (1.09)، بينما کانت درجة أعراض اضطراب الشخصية الحدية (منخفضة) حيث بلغ متوسطها الحسابي (2.24) بانحراف معياري قدره (1.21)، کما بينت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة عند مستوي دلالة  (α ≤ 0.05) بين الجمود الفکري (الدوجماتية) وأعراض الشخصية الحدية، کما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) بين مرتفعي ومنخفضي الجمود الفکري في أعراض اضطراب الشخصية الحدية لصالح مرتفعي الجمود الفکري، کما يمکن التنبؤ بدرجة أعراض الشخصية الحدية من خلال الجمود الفکري (الأبعاد والدرجة الکلية).

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the degree of dogmatism and its relation to borderline personality disorder among secondary school students in Qalwa governorate

المؤلف [English]

  • SAEID ALZAHRANY
Master of Psychology Counseling
المستخلص [English]

The study aimed to identify the degree of dogmatism and its relation to borderline personality disorder among secondary school students in Qalwa governorate. To achieve this goal, the study followed the descriptive method in its correlative form. The validity and consistency of the measure were verified: the scale of Rochic's dogmatism (codification: Khoj, 2008)& the list of the symptoms of the borderline personality disorder (codification: Abu Zeid, 2017), and applied to the sample of the study (305) students from secondary school in the province of Qalw. Using the appropriate statistical methods, the study found that the level of intellectual immobility among secondary school students in Qalwa governorate was (medium) with mean 3.81 and standard deviation of 1.09, while the symptoms of borderline personality disorder were low with mean 2.24, and standard deviation of 1.21, the results also showed a positive correlation and function at the level )α ≤ 0.05( between dogmatism and borderline personality disorder, thus there were statistically significant differences at the level)α ≤ 0.05( between high and low dogmatism in the symptoms of borderline personality disorder in favor of high dogmatism, And the degree of borderline personality disorder symptoms can be predicted through dogmatism (dimensions and total degree.