الإسهام النسبى للذاكرة الانفعالية والملل الأكاديمى فى التنبؤ بالإخفاق المعرفى لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس التربوى -كلية التربية – جامعة حلوان- جمهورية مصر العربية

المستخلص

          هدف البحث الحالى إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين الإخفاق المعرفى وكل من الذاكرة الانفعالية والملل الأكاديمى ، بالإضافة إلى الكشف عن الإسهام النسبى لكل من الذاكرة الانفعالية والملل الأكاديمى فى التنبؤ بالإخفاق المعرفى لدى طلاب الجامعة ، وتكونت عينة البحث من (300) طالباً وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة بكلية التربية جامعة حلوان للعام الدراسى 2021/2022م، واستخدمت الباحثة الأدوات الآتية: مقياس الذاكرة الانفعالية، ومقياس الملل الأكاديمى، ومقياس الإخفاق المعرفى، وتم استخدام معامل الارتباط البسيط عند بيرسون وتحليل الإنحدار المتعدد للتحقق من فروض الدراسة، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً بين الذاكرة الانفعالية والإخفاق المعرفى، كما وجدت علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين الملل الأكاديمى والإخفاق المعرفى، كما توصلت النتائج إلى أنه يمكن التنبؤ بدرجات الطلاب على مقياس الإخفاق المعرفى من خلال الدرجة الكلية لكل من الذاكرة الانفعالية والملل الأكاديمى؛ حيث أن (الدرجة الكلية للذاكرة الانفعالية – الدرجة الكلية للملل الأكاديمى) تفسر حوالى 49% من التباين الكلى لأداء أفراد عينة البحث على مقياس الإخفاق المعرفى ككل.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Relative Contribution of Emotional Memory and Academic Boredom AS Predictors of Cognitive Failure for University Students

المؤلف [English]

  • Mervat Hassan Fathi Abdel Hamid
Educational Psychology Department-Faculty of Education – Helwan Universit- Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

     The aim of the current research is to reveal the correlation between cognitive failure and each of emotional memory and academic boredom, in addition to revealing the relative contribution of both emotional memory and academic boredom in predicting cognitive failure among university students, and the research sample consisted of (300) male and female students of fourth grade in the faculty of education in 2021-2022, helwan university, and the researcher used the following tools: the emotional memory scale , the academic boredom scale , and the cognitive failure scale , Pearson's simple correlation coefficient and multiple regression analysis were used to verify the study's hypotheses, and the research results concluded that there is a negative statistically significant correlation between emotional memory and cognitive failure , also found a positive, statistically significant correlation between academic boredom and cognitive failure, and that students' scores on the cognitive failure scale can be predicted through the total score of both emotional memory and academic boredom; As (the total score of emotional memory - the total score of academic boredom) explains about 49% of the total variance of the performance of the research sample individuals on the cognitive failure scale as a whole.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Emotional Memory - Academic Boredom - Cognitive Failure
  • University Students