الدور التربوي للأسرة المصرية في ضوء الأخذ بنظام التعليم الهجين بمدارس التعليم العام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم أصول التربية- كلية التربية-جامعة المنوفية- جمهورية مصر العربية

المستخلص

  استهدف البحث الحالي التعرف على الدور التربوي الذي ينبغي أن تقوم به الأسرة المصرية في ضوء الأخذ بنظام التعليم الهجين بمدارس التعليم العام، وقد تم استخدام المنهج الوصفي؛ نظرا لمناسبته لطبيعة البحث وأهدافه. وقد تكونت عينة البحث من عدد (110) عضو هيئة تدريس من خبراء التربية بالجامعات المصرية، ولتحقيق أهداف البحث تم تصميم استبانة كأداة للتعرف على الدور التربوي الذي ينبغي أن تمارسه الأسرة المصرية في ضوء الأخذ بنظام التعليم الهجين بمدارس التعليم العام وفقا لآراء عينة البحث من بعض خبراء التربية من أعضاء هيئة التدريس ببعض كليات التربية بالجامعات المصرية، وهي (شبين الكوم، أشمون، طنطا، بنها، المنصورة).
   وأسفرت نتائج البحث عن تحديد الدور التربوي للأسرة المصرية في ظل الأخذ بنظام التعليم الهجين بمدارس التعليم العام، وتحددت ملامح هذا الدور في (الأدوار المتعلقة بتهيئة بيئة التعلم الإلكتروني، الأدوار المتعلقة بالتواصل المستمر مع المدرسة، الأدوار المتعلقة بالإرشاد الوقائي والتعليمي، الأدوار المتعلقة بزيادة دافعية الأبناء للتعلم، بإدارة وقت التعلم)، وقد تم تقديم تصور مقترح لتفعيل الدور التربوي للأسرة المصرية في ضوء الأخذ بنظام التعليم الهجين بمدارس التعليم العام.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The educational role of the Egyptian family in light of the Execution of the hybrid education system in public schools

المؤلفون [English]

  • Mahmoud Fawzy Ahmed Badawy
  • Eman Kamel El-Beltagy
Department of Fundamentals of Education - Faculty of Education - Menoufia University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The current research aimed to identify the importance of the educational role that the Egyptian family should play in light of the introduction of the hybrid education system in public education schools from the point of view of faculty members in some faculties of education. The descriptive approach was used; Due to its relevance to the subject and nature of the research. The research sample consisted of (110) faculty members from education experts in Egypt. Teaching in some faculties of education in Egypt (Shebin El-Koum, Ashmoun, Tanta, Banha, and Mansoura), and frequencies, percentages, arithmetic averages, standard deviations, order, T-test, one-way analysis of variance, and coefficient of variance were used. Alpha Cronbach.
The results of the research resulted in defining the educational role of the Egyptian family in light of the introduction of the hybrid education system in public education schools, and the features of this role were identified in (roles related to creating an e-learning environment, roles related to continuous communication with the school, roles related to preventive and educational guidance, roles related to increasing children’s motivation for learning, by managing learning time), and a proposed scenario was presented to activate the educational role of the Egyptian family in light of the introduction of the hybrid education system in public schools.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Educational role
  • Family
  • Hybrid education
  • ublic education schools