أثر تدريس العلوم بالقصص الرقمية المُعززة بلغة الإشارة على اكتساب المفاهيم العلمية وتنمية مهارات التفكير التأملي والانخراط فى التعلم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية المُعاقين سمعيًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق تدريس العلوم- كلية التربية - جامعة المنيا- جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف هذا البحث إلى إكساب التلاميذ المُعاقين سمعيًا بالصف الثالث الإعدادى المفاهيم العلمية، وتنمية مهارات التفكير التأملي، والانخراط فى التعلم لديهم، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد مجموعة من القصص الرقمية المزودة بمعلق بلغة الإشارة لوحدة "الترتيب الدورى للعناصر"، وتم تدريس الوحدة بالقصص الرقمية لأفراد المجموعة التجريبية بالفصل الدراسي الثانى من العام الدراسي 2021/2022م، وفى نفس التوقيت تم تدريس الوحدة للمجموعة الضابطة بالطريقة المُعتادة، كما تم تطبيق أدوات البحث، المتمثلة فى: اختبار المفاهيم العلمية، واختبار التفكير التأملي، ومقياس الانخراط فى التعلم على مجموعتي البحث الضابطة والتجريبية بمدرسة الأمل للصُم وضعاف السمع بمدينة المنيا، وأسفرت نتائج البحث عن الأثر الفعال لاستخدام القصص الرقمية المُعززة بلغة الإشارات فى تدريس العلوم على اكتساب تلاميذ الصف الثالث الإعدادي المُعاقين سمعيًا المفاهيم العلمية، وتنمية بعض مهارات التفكير التأملي، والانخراط فى التعلم لدى أفراد المجموعة التجريبية مقارنة بأفراد المجموعة الضابطة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of teaching science with digital stories reinforced with sign language on the acquisition of scientific concepts, the development of reflective thinking skills, and engaging in learning among middle school students Hearing impaired

المؤلف [English]

  • Zahraa Khalil Abu Bakr
Department of Curricula and Teaching Methods of Science - Faculty of Education - Minia University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

This research aimed to provide the students with hearing impaired in preparatory stage students scientific concepts, develop their reflective thinking skills, and engage in their learning. To achieve this goal, a set of digital stories provided with a sign language commentator was prepared for the unit "The Periodicity of Elements and Their Properties". The unit was taught with digital stories for the members of the experimental group in the second semester of the academic year 2021/2022 AD, and at the same time the unit was taught to the control group in the usual way. The research tools, represented in: the scientific concepts test, the reflective thinking test, and the learning engagement scale, were applied to the control and experimental research groups at Al-Amal School for the Deaf and Hard of Hearing in Minya City. The results of the research found the effective impact of the use of digital stories enhanced by sign language in teaching science on the acquisition of the third preparatory grade students with hearing impaired, and the development of some reflective thinking skills, and engaging in learning among the members of the experimental group compared to the members of the control group.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Digital Stories
  • Sign Language
  • Reflective Thinking skills
  • Learning Engagement
  • Hearing Impaired