تنمية مهارات التفكير الإيجابي وأثره في تحسين المناعة النفسية وخفض التشوه المعرفي لدى طالبات الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم علم النفس التربوي- كلية البنات- جامعة عين شمس- جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى اختبار فعالية برنامج تدخلي لتنمية مهارات التفكير الإيجابي وأثر ذلك في تحسين المناعة النفسية وخفض التشوه المعرفي لدى طالبات الجامعة. وتكونت عينة البحث من (24) طالبة من طالبات الفرقة الفرقة الثانية بقسم علم النفس التربوي بكلية البنات- جامعة عين شمس، تراوحت أعمارهن من ( 19: 20) عامًا بمتوسط عمرى (18.33)، وانحراف معيارى ( 0.701 ). واستخدمت الباحثتان المنهج شبه التجريبي. وتمثلت أدوات البحث في مقاييس: التفكير الإيجابي، المناعة النفسية، التشوه المعرفي، بالإضافة إلى البرنامج التدريبي (إعداد الباحثتان ). وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي  رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية من طالبات الفرقة الثانية علم نفس تربوي في القياسين القبلي والبعدي على متغيرات البحث (مهارات التفكير الإيجابي، المناعة النفسية، التشوه المعرفي) لصالح القياس البعدي، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي  درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة من طالبات الفرقة الثانية علم نفس تربوي في القياس البعدي   لمتغيرات البحث (مهارات التفكير الإيجابي، المناعة النفسية، التشوه المعرفي) لصالح المجموعة التجريبية، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية من طالبات الفرقة الثانية علم نفس تربوي في القياسين البعدي والتتبعي على متغيرات البحث  (مهارات التفكير الإيجابي، المناعة النفسية، التشوه المعرفي).

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Developing Positive Thinking Skills and Its Impact in Improving Psychological Immunity and Reducing Cognitive Distortion among Female University Students

المؤلفون [English]

  • Nashwa Abdelmonem Albaseer
  • Asmaa AbdelMonim Erfan
Department of Educational Psychology - Faculty of Girls - Ain Shams University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The current research aimed to investigate the effectiveness of an intervention program for developing positive thinking skills and its impact on improving psychological immunity and reducing cognitive distortion among university students. The research sample consisted of (24) female students of the second grade of Educational Psychology Dept., Women's Faculty - Ain Shams University, their ages ranged from (19: 20) years, with an average age of (18.33), and a standard deviation of (0.701). The researchers used the quasi-experimental approach. The research tools were the positive thinking skills, psychological immunity, cognitive distortion scales & the training program (prepared by the researchers). The results have shown the presence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members on the research variables: positive thinking skills, psychological immunity & cognitive distortion in favor of the post-measurement, statistically significant differences between the mean scores of the experimental and the control group in the post-measurement on the research variables: positive thinking skills, psychological immunity & cognitive distortion in favor of the experimental group, but there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurements on the research variables: positive thinking skills, psychological immunity & cognitive distortion.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Positive thinking
  • Psychological immunity
  • Cognitive distortion
  • Female University Students