المشکلات المتعلقة ببناء وتطوير الخطط الدراسية من وجهه نظر أعضاء لجان الخطط والبرامج الدراسية بجامعة الملک خالد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

          هدفت الدراسة إلى رصد المشکلات المتعلقة ببناء وتطوير الخطط الدراسية من وجهه نظر أعضاء لجان الخطط والبرامج الدراسية بجامعة الملک خالد, وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي, وتم بناء استبانه طبقت على عينة من أعضاء هيئة التدريس المشارکين في لجان الخطط والبرامج الدراسية  بجامعة الملک خالد و بلغ عددهم (43), وأسفرت النتائج عن وجود مشکلات متعلقة بتصميم الخطط وتطوير المناهج الدراسية منها  ترکيز عملية بناء أو تطوير الخطط الدراسية على جانب المعرفة أکثر من الترکيز على تنمية المهارات, وتکرار المعلومات بالمقررات وعدم مواکبتها للتغيرات الحديثة وعدم الموائمة مع سوق العمل, وعدم الاهتمام بدفع الطالب للإبداع والتعلم الذاتي, کما توجد مشکلات متعلقة بمهارات القائمين على تطوير الخطط الدراسية منها ضعف القدرة على تحقيق الاتساق بين استراتيجيات التدريس و أساليب طرق التقويم و المحتوى, عدم توفير الدعم المالي والحوافز لأعضاء لجان الخطط والبرامج الدراسية وعدم وجود برامج تدريبية متعلقة بآليات تطوير المناهج الدراسية  بالإضافة إلى ندرة الخبرات المتعلقة ببناء وتطوير الخطط, کما توجد مشکلات إدارية منها زيادة العبء التدريسي, والأعمال الإدارية لأعضاء لجان الخطط والبرامج, وصعوبة إجراء مقارنات مرجعية وصعوبة التواصل مع جهات التوظيف والهيئات العلمية, وفى ضوء النتائج تم وضع مجموعة من المقترحات.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Problems related to curriculum development From the viewpoint of the members of the committees of Academic Plans and Programs at King Khalid University

المؤلف [English]

  • ghada alsherbeni
المستخلص [English]

The current study aimed to determined the problems related to the construction and development of the curriculum from the point of view of the members of the committees of Academic Plans and Programs at King Khalid University. The study was based on the descriptive approach and a questionnaire was built on a sample of faculty members participating in the committees of Academic Plans and Programs at King Khalid University. (43). The results show there was problems related to the design of plans and the development of curricula, such as focusing the process of building or developing study plans on the knowledge side, rather than focusing on skills development, repetition of information by courses and failure to cope with recent changes and lack of compatibility with the labor market. There are also problems related to the skills of those who develop study plans, including the weakness of the ability to achieve consistency between teaching strategies and methods of assessment and content, lack of financial support and incentives for members of the committees of plans and programs of study and the absence of As well as the scarcity of expertise related to the construction and development of plans. There are also administrative problems, including increasing the teaching burden, administrative work of the members of the committees of plans and programs, the difficulty of making reference comparisons and the difficulty of communicating with the employment agencies and the scientific bodies. Of the proposals.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Development
  • curriculum
  • committees of Academic Plans and Programs
  • National Qualifications Framework
المجلد 58، العدد 58 - الرقم المسلسل للعدد 58
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 301-339
  • تاريخ الاستلام: 24 مارس 2019
  • تاريخ القبول: 24 مارس 2019