فعالية برنامج تدريبي قائم على بعض استراتيجيات ما وراء التعلم في دافع الإنجاز الأکاديمي لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوي المساعد عمادة الدراسات المساندة جامعة الطائف

المستخلص

استهدف البحث التحقق من فعالية برنامج تدريبي قائم على بعض استراتيجيات ما وراء التعلم في دافع الإنجاز الأکاديمي لدى طلاب کلية الآداب بجامعة الطائف، وتکونت عينة البحث من (17) طالبًا، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين، الأولى (9) طلاب بالمجموعة التجريبية، والثانية (8) طلاب بالمجموعة الضابطة، حيث أعد الباحث (مقياس دافع الإنجاز الأکاديمي، والبرنامج التدريبي القائم على بعض استراتيجيات ما وراء التعلم للمعالجة التجريبية) وتعرضت المجموعة التجريبية للبرنامج بواقع (20) جلسة بمعدل جلستين أسبوعيًا بواقع (60) دقيقة للجلسة، وبعد انتهاء البرنامج التدريبي تم تطبيق مقياس دافع الإنجاز الأکاديمي، وأشارت النتائج تحسن مستوى دافع الإنجاز الأکاديمي لدى طلاب المجموعة التجريبية خلال القياس البعدي عند مقارنتهم بطلاب المجموعة الضابطة، واستمرارية ذلک الأثر خلال القياس التتبعي للمجموعة التجريبية بعد مرور أربعة أسابيع من القياس البعدي، وتم تفسير تلک النتائج في ضوء ما توصلت إليه نتائج البحوث السابقة والإطار النظري.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Title: The effectiveness of a training program based on some of the meta-learning strategies in the academic achievement motivation of university students.

المؤلف [English]

  • ahmed keshar
Professor of Educational Psychology Assistant Deanship of Support Studies, Taif University
المستخلص [English]

The study aimed to verify the effectiveness of a training program based on some of the meta-learning strategies in the academic achievement motivation of the students of the Faculty of Arts at Taif University. The sample consisted of (17) students. The sample was divided into two groups that (9) students in the experimental group, and (8) students in the control group , the researcher prepared (the measure of academic achievement motivation, and the training program based on some of the strategies meta-learning for experimental treatment) and the experimental group was subjected to (20) sessions and the rate of two sessions per week, (60) minutes session, After the end of the training program, the measure of academic achievement motivation was applied, The results indicated that the academic achievement motivation of the experimental group was improved during the post-measurement when compared with the students of the control group and the continuity of that effect during the follow up measurements of the experimental group after four weeks of the post-measurement. The results were interpreted by the theoretical framework and the results of previous studies.

الكلمات الرئيسية [English]

  • meta-Learning Strategies
  • Academic achievement motivation- Students of the Faculty of Arts
المجلد 58، العدد 58 - الرقم المسلسل للعدد 58
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 541-578
  • تاريخ الاستلام: 24 مارس 2019
  • تاريخ القبول: 24 مارس 2019