الاسهام النسبى للتفكير الايجابى في التنبؤ بالنهوض الاكاديمى لدى الطلبة المعلمين ما قبل الخدمة بقسم التربية الخاصة بكلية التربية جامعة قناة السويس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية الخـاصة - كلية التربية – جامعة قناة السويس - جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على التفكير الإيجابي كمنبئ بالنهوض الأكاديمي والعلاقة بين النهوض الأكاديمي والتفكير الإيجابي بأبعاده والكشف عن الفروق بين الذكور والإناث في التفكير الايجابي والنهوض الأكاديمي، وذلك بإستخدام المنهج الوصفي (الإرتباطي/ الفارقي/ التنبؤي) وذلك على عينه من الطلبة المعلمين ما قبل الخدمة بقسم التربية الخاصة بكلية التربية جامعة قناة السويس (طلاب الفرقة الرابعة) والتي بلغ عددها (42) طالب وطالبة حيث بلغ عدد الذكور (10) وبلغ عدد الإناث (32) وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (20 - 23)، وقد أستخدمت الباحثة الأدوات التالية: مقياس النهوض الأكاديمي للطلبة المعلمين ما قبل الخدمة بقسم التربية الخاصة من إعداد/ الباحثة، ومقياس التفكير الايجابي للطلبة المعلمين ما قبل الخدمة بقسم التربية الخاصة من إعداد/ الباحثة، وبإستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة ومعالجة الفروض احصائيًا فقد توصل البحث إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين النهوض الاكاديمي والتفكير الايجابي لدى الطلبة المعلمين ما قبل الخدمة – بقسم التربية الخاصة – بكلية التربية جامعة قناة السويس (ذكور – إناث)، وجود فروق دالة إحصائيًا بين الذكور والإناث في الدرجة الكلية للتفكير الإيجابي ترجع إلى متغير الجنس لصالح الذكور‘ بالاضافة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين الذكور والإناث في الدرجة الكلية للنهوض الأكاديمي ترجع إلى متغير الجنس لصالح الذكور، أن التفكير الإيجابي يُسهم في التنبؤ بالنهوض الأكاديمي، وأخيرًا وجود فروق دالة إحصائيًا على مقياس التفكير الإيجابي وأبعاده لدى مرتفعي ومنخفضي النهوض الأكاديمي من الطلبة المعلمين ما قبل الخدمة – بقسم التربية الخاصة – بكلية التربية جامعة قناة السويس (ذكور – إناث) لصالح ذوي النهوض الأكاديمي المرتفع.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The relative contribution of positive thinking in predicting the Academic buoyancy of pre-service student teachers in the Department of Special Education, Faculty of Education, Suez Canal University.

المؤلف [English]

  • Rania Saad Badran Elbaly
Department of Special Education, Faculty of Education, Suez Canal University- Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

         The aim of the research is to identify positive thinking as a predictor of academic buoyancy and the relationship between academic buoyancy and positive thinking in its dimensions, and to reveal the differences between males and females in positive thinking and academic buoyancy, using the descriptive approach (correlative / differential / predictive) on a sample of pre-service student teachers in the department Special Education, Faculty of Education, Suez Canal University (Fourth year students), which numbered (42) male and female students, and the number of males was (10) and the number of females was (32), and their ages ranged between (20 -22), and the researcher used the following tools: the academic buoyancy scale prepared by the researcher, and the positive thinking scale prepared by the researcher, using the appropriate statistical methods represented in the t-test, regression analysis coefficient, Pearson correlation coefficient, and statistical treatment of hypotheses. The research reached the following results; There is a positive, statistically significant correlation between academic buoyancy and positive thinking among pre-service teachers - Department of Special Education - Faculty of Education, Suez Canal University (males - females), There are statistically significant differences between males and females in the total degree of positive thinking due to the gender variable in favor of males, There are statistically significant differences between males and females in the total degree of academic buoyancy due to the gender variable in favor of males, Positive thinking predicts with statistical significance academic buoyancy, There are statistically significant differences on the scale of positive thinking and its dimensions for high and low academic advancement students from pre-service teachers - Department of Special Education - Faculty of Education, Suez Canal University (males - females) in favor of those with high academic advancement.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Relative contribution - Academic buoyancy
  • positive thinking
  • pre-service student teachers - Department of Special Education
المجلد 110، العدد 110 - الرقم المسلسل للعدد 110
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يونيو 2023
الصفحة 95-144
  • تاريخ الاستلام: 24 يونيو 2023
  • تاريخ القبول: 24 يونيو 2023