نموذج بنائي للقدرة على حل المشکلات في ضوء بعض المکونات المعرفية والدافعية لدى طالبات الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد علم النفس التربوي کلية التربية – جامعة السويس

المستخلص

يهدف البحث إلى الکشف عن منبئات القدرة على حل المشکلات في بيئة التعلم في ضوء توجهات الهدف وفعالية الذات الأکاديمية وأنواع العبء المعرفي واليقظة العقلية، والتحقق من النموذج البنائي الذي يفسر التأثيرات المباشرة وغير المباشرة لمنبئات هذه القدرة، والتي تتطابق مع بيانات عينة مکونة من (200) طالبة بالفرقة الأولى بکلية التربية جامعة السويس، طُبقت عليهم الأدوات المقننة، وأسفرت النتائج عن تطابق مؤشرات جودة النموذج البنائي مع نتائج بعض الدراسات الارتباطية للعينة الحالية في ضوء منبئات القدرة على حل المشکلات في بيئة التعلم. وقد تم تفسير التأثيرات المباشرة وغير المباشرة لمنبئات هذه القدرة في ضوء نتائج الدراسات السابقة.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Structural Model of Problem Solving Ability In the light of Some Cognitive and Motivational Components Among University Student Females.

المؤلف [English]

  • hesham elkholy
Assistant Professor of Educational Psychology Faculty of Education - University of Suez
المستخلص [English]

The paper aims to identify the predictors of Problem solving ability in The learning environmentin the light of Mindfulness, Types of Cognitive Load, , Academic Self-efficacy expectation and Goal Orientations, and to check the structural model  that explains the direct and indirect effects of the resulting predictors for such ability. The findings of the study indicate the validity of the above model as applied to (200) females at the first year in the Faculty of Education, Suez University, who received the standardized tools. The findings showed that there is a match between for the structural model indicators with the results of some previous studies of the research sample in light of Problem solving ability in learning environment predictors. The direct and indirect effects of these predictors have been explained in light of the results of previous studies.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words: Mindfulness
  • Cognitive Load
  • Orientations Goals
  • Academic Self-efficacy
  • Problem solving ability in learning environment
المجلد 59، العدد 59 - الرقم المسلسل للعدد 59
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 401-452
  • تاريخ الاستلام: 06 مايو 2019
  • تاريخ القبول: 06 مايو 2019