استراتيجية مقترحة لتفعيل دور التعلم التنظيمي في تحقيق الميزة التنافسية لجامعة أسوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية –جامعة أسوان

المستخلص

   تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مستوىممارسةالتعلمالتنظيميفيجامعةأسوان  منوجهةنظرالقياداتالأکاديمية ،وکذلکمستوىتحقيق  إدارةجامعةأسوان للميزة التنافسية والوصول إلى استراتيجية مقترحة لتفعيل دور التعلم التنظيمي لتحقيق الميزة التنافسية بها، ولکي تحقق الدراسة الحالية أهدافها استخدمت الدراسة المنهج الوصفي واستبانة تم تطبيقها على عينة ممثلة من القيادات الأکاديمية (عمداء الکليات والوکلاء ) بجامعة أسوان  بلغت 58 عميدا ووکيلا من إجمالي (70) فردا يشغلون مناصب قيادية  في جامعة أسوان .
   وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها : أن هناک قصور في استراتيجيات تحقيق أهداف البحث والتطوير في مجال التعلم التنظيمي ، أن هناک قصور في إجراء الجامعة للمسح الدوري للبيئة التنافسية وللخدمات التي يقدمها المنافسون ، وأنها لا توفر برامج لتدريب رؤساء الاقسام على أصول تقييم الأداء الجامعة ،کما أن إدارة الجامعة لا تتيح للأعضاء والعاملين الوسائل والامکانات التي تدعم الابداع والتميز، وأنها لا تحرص على تدريب أعضاء هيئة التدريس على أساليب العمل المتغيرة.
     وقد قدمت الدراسة استراتيجية مقترحة لتفعيل التعلم التنظيمي کمدخل لتحقيق الميزة التنافسية  في جامعة أسوان ترتکز على مجموعة من المرتکزات ، وتهدف إلى الى بناء نظام متکامل لتحقيق وتطبيق وإدارة التعلم التنظيمي في جامعة أسوان ، مما يوفر کفاءة عالية للخدمات المقدمة ويدعم فاعلية الاستخدام الکمي والنوعي للموارد والموجودات المتاحة في البيئة الجامعية ، بما يحقق للجامعة امتلاک الميزة التنافسية .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed strategy to activate the role of organizational learning as an approach to achieve competitive advantage at Aswan University

المؤلف [English]

  • hanan soliman
Teacher of Comparative Education and Educational Management Faculty of Education - Aswan University
المستخلص [English]

                        Lecturer at the Faculty of Education - Department of Educational administration and Comparative Education - Aswan University
This study aims to identify the level of the practice of organizational learning in Aswan University from the point of view of academic leaders, , As well as the level of achievement of the management of Aswan University of competitive advantage and access to a proposed strategy to activate the role of organizational learning to achieve competitive advantage, In order to achieve its objectives, the study used the descriptive approach and a questionnaire applied to a representative sample of the academic leadership (58) of the total (70) individuals in the leadership positions at Aswan University.
The study found a number of results, including: that there is a lack of strategies to achieve the objectives of research and development in the field of organizational learning, There is a lack of a university's periodic survey of the competitive environment and the services provided by competitors, And they do not provide programs to train department heads on university performance appraisal assets, The university administration does not provide the members and staff with the means and capabilities that support creativity and excellence, and does not care to train faculty members on changing work methods.
The study presented a proposed strategy to activate organizational learning as an entry point for achieving competitive advantage at Aswan University based on a set of based, It aims to build an integrated system to achieve, implement and manage organizational learning at Aswan University, which provides high efficiency of services provided and supports the effectiveness of quantitative and qualitative use of resources and assets available in the university environment, Thus achieving a competitive advantage for the university.
 

المجلد 59، العدد 59 - الرقم المسلسل للعدد 59
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 453-575
  • تاريخ الاستلام: 06 مايو 2019
  • تاريخ القبول: 06 مايو 2019