فاعلية برنامج اثرائي قائم على الأنشطة الرياضية في تنمية مکونات الحس العددي لدى طلاب الصف الأول المتوسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک. کلية التربية - جامعة القصيم

المستخلص

هدف البحث للتعرف على فاعلية برنامج اثرائي قائم على الأنشطة الرياضية في تنمية مکونات الحس العددي لدى طلاب الصف الأول بمدارس المرحلة المتوسطة في محافظة الرس بمنطقة القصيم، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي تصميم المجموعة الواحدة، وذلک على عينة تکونت من (23) طالباً، وطبق عليهم اختبار تحصيلي في مکونات الحس العددي، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج الاثرائي على اختبار مکونات الحس العددي في المجال المعرفي، ووجود فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج الاثرائي على اختبار مکونات الحس العددي في المجال المهاري، ووجود فروق دالة  احصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج الاثرائي على اختبار مکونات الحس العددي ککل.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of an Enriching Program Based on Mathematical Activities in the Development of Components of Numerical Sense among the First Grade Intermediate Students

المؤلف [English]

  • obied alherby
Professor of Curriculum and Methods of Teaching Mathematics Co. Faculty of Education - Qassim University
المستخلص [English]

The study aimed to identify the effectiveness of an enriching program based on mathematical activities in the development of components of numerical sense for The first grade students in middle school in Al-Rass Governorate in Al-Qassim Region. The researcher used the semi-experimental method (one group design) on The sample consisted of (23) students. And applied them An achievement test of numberical sense. The results showed statistically significant differences between the average scores of the experimental group students before and after the application of Enrichment program on  test the components of numerical sense in the field of knowledge, Also, the results showed statistically significant differences between the average scores of the experimental group students before and after the application of Enrichment  program on  test the components of numerical sense in the field skills, Furthermore. The results showed statistically significant differences between the average scores of the experimental group students before and after the application of Enrichment program on  test the components of numerical sense  As a whole.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • enriching program
  • mathematical activities
  • numerical sense
المجلد 59، العدد 59 - الرقم المسلسل للعدد 59
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 607-639
  • تاريخ الاستلام: 06 مايو 2019
  • تاريخ القبول: 06 مايو 2019