توظيف بعض تطبيقات الجوال في التدريب عن بعد لتنمية مهارات استخدام مواقع البث المباشر في التدريس لدى أعضاء هيئة التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية – جامعة سوهاج

المستخلص

يشهد العالم اليوم ثورة تکنولوجية وتقنية فرضت نفسها على طبيعية الحياة؛ أسهمت في تغيير نمط الحياة والعمل المؤسسي في مختلف المجالات؛ ولهذا صار لزاماً على المهتمين بأمر العملية التعليمية أن يبحثوا عن الطرائق المثلى للارتقاء بالعملية التعليمية والتدريبية وتجويدها ليتماشى مع نمط التقدم الحادث.
ولهذا يتسارع العالم اليوم لاکتشاف التقنيات الحديثة وتوظيفها التوظيف الأمثل في العملية التعليمية والتدريبية؛ خاصة في التعليم الجامعي ، فالجامعات – وفقاً لما يؤکده  (فتح الله، 2012)-  التي لا يوجد بها تقنيات تکنولوجية حديثة تصبح جسداً بلا روح، وإذا وجدت هذه التقنيات ولم تستخدمها تصبح جسداً بلا أقدام..
ويدفع التقدم الکبير في تکنولوجيا المعلومات والاتصالات الذي نشهده اليوم يدفع باتجاه التغيير الشامل في جميع مناحي الحياة، وبخاصة التعليمية منها؛ هذا التطور الحالي أحدث ثورة معرفية يصعب التنبؤ بمعدلات انتشارها، وتغييرها بشکل دقيق. (عبدالعزيز ،2012)
ومن المعلوم أن اکتساب مهارات استخدام مواقع البث المرئي في التدريس يتطلب استخدام تقنية متقدمة وسهلة الاستخدام حتى يمکن اکتساب هذه المهارات واتقانها؛ وهذا يتطلب اختيار أفضل الأساليب والطرق والتقنيات للتعلم والتدريب، ولهذا أشارت دراسة کل من :( عبدالعاطى ، 2007 ؛ طميزى2011؛ (Menacer,2009 الى أهمية استخدام تطبيقات الجوال في التدريب عن بعد وتوظيفها التوظيف الأمثل في تعلم مهارات تقنية حديثة يمکن استخدامها أيضا في المجال التعليمي والتدريبي، ولهذا سعى البحث الحالي للتعرف على فاعلية توظيف تطبيقات الجوال في التدريب عن بعد لتنمية مهارات استخدام مواقع البث المباشر في التدريس لدى أعضاء هيئة التدريس.

عنوان المقالة [English]

To employ some mobile applications in distance training to develop the skills of using live broadcast sites in teaching staff members

المؤلف [English]

  • mohamed abdelwahab
Professor of Assistive Technology Education            Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

Today, the world is witnessing a technological and technical revolution that has imposed itself on the nature of life; it has contributed to a change in the way of life and institutional work in various fields. It is therefore incumbent on those interested in the educational process to search for the best ways to improve the educational and training process and to adapt it to the pattern of progress.
This is why the world is accelerating today to discover modern technologies and employ them to optimize employment in the educational and training process, especially in university education. Universities, according to Fathallah (2012), which have no modern technology, become a body without spirit. Become a body without feet ..
The great advances in information and communication technology that we are witnessing today drive for comprehensive change in all aspects of life, especially education. The current development has revolutionized knowledge, which is difficult to predict and accurately change. (Abdulaziz, 2012)
It is well known that the acquisition of the skills of using video broadcast sites in the teaching requires the use of advanced technology and easy to use so that these skills can be acquired and mastery; this requires the selection of the best methods, methods and techniques for learning and training, and therefore the study of: (Abdel-Ata, 2007; 2009 to the importance of the use of mobile applications in distance training and employ them Optimal recruitment in the learning of modern technical skills can also be used in the field of education and training, so the current research sought to identify the effectiveness of the application of mobile applications in distance training to develop the skills of using direct broadcast sites Bad teaching in faculty members.

المجلد 59، العدد 59 - الرقم المسلسل للعدد 59
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 641-667
  • تاريخ الاستلام: 06 مايو 2019
  • تاريخ القبول: 06 مايو 2019