برنامج فى القضايا الكيميائية المجتمعية الجدلية قائم على مجتمعات التعلم المهنية لتنمية المعرفة والمهارات الاحترافية وثقافة التعلم المستدام لدى معلمى الكيمياء أثناء الخدمة.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس "العلوم"-كلية التربية ـــ جامعة دمنهور- جمهورية مصر العربية

المستخلص

       هدف هذا البحث إلى إعداد برنامج فى القضايا الكيميائية المجتمعية الجدلية قائم على مجتمعات التعلم المهنية، وبحث فاعليته فى تنمية المعرفة بهذه القضايا والمهارات الاحترافية وثقافة التعلم المستدام لدى معلمى الكيمياء أثناء الخدمة. صُمم البرنامج وأُعد دليل المدرب والمتدرب، ثم أعدت أدوات جمع البيانات، والمتمثلة فى: اختبار المعرفة بالقضايا، وبطاقة ملاحظة المهارات الاحترافية ومقياس ثقافة التعلم المستدام. وقد اشتملت العينة على (16) معلم ومعلمة بالعام الدراسى (2022/2023). وطبقت أدوات جمع البيانات قبليًا، ثم نُفذ البرنامج، وبعد ذلك تم تطبيق أدوات جمع البيانات بعديًا. وقد أسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة p<0.01 بين متوسطى الدرجات القبلية والبعدية فى كل من: المعرفة والمهارات الاحترافية، وثقافة التعلم المستدام لدى مجموعة البحث لصالح التطبيق البعدى. كما أسفرت النتائج أيضًا عن وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة p<0.01  بين تنمية المعرفة بالقضايا الكيميائية المجتمعية الجدلية والمهارات الاحترافية وثقافة التعلم المستدام.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A program in Argumentative Socio-Chemical Issues based on professional learning communities to develop the knowledge, professional skills and sustainable learning culture of in-service chemistry teachers

المؤلف [English]

  • Rabab Ahmed Muhammad Abu Al-Wafa
Department of Curricula and Teaching Methods "Science" - Faculty of Education - Damanhour University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The aim of this research is to design a program in argumentative socio-chemical issues based on professional learning communities, and investigate its effectiveness in developing the knowledge, professional skills and sustainable learning culture of in-service chemistry teachers. The program was designed, then the data collection tools were prepared, namely: a test of knowledge, an observation card for professional skills, and the sustainable learning culture scale. The sample included (16) male and female teachers in the academic year (2022/2023). The data collection tools were applied first, then the program was implemented, and then the data collection tools were applied afterwards. The results revealed the presence of a statistically significant difference at the level of significance p<0.01 between the mean scores of the pre and post application in each of: the knowledge, the professional skills and the culture of sustainable learning of the research sample in favor of the post application. The results also revealed a statistically significant correlation at the level of p<0.01 between the development of knowledge of issues, professional skills, and the culture of sustainable learning

الكلمات الرئيسية [English]

  • Argumentative Socio-Chemical Issues
  • Professional Learning Communities
  • Knowledge of the Issues
  • professional Skills
  • Sustainable Learning Culture
  • In-service Chemistry Teachers
المجلد 112، العدد 112 - الرقم المسلسل للعدد 112
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أغسطس 2023
الصفحة 719-778
  • تاريخ الاستلام: 31 مايو 2023
  • تاريخ المراجعة: 04 يونيو 2023
  • تاريخ القبول: 06 يونيو 2023