تفعيل أدوار الإرشاد الأكاديمي بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية في تعزيز الشخصية الوطنية السعودية وفق رؤية 2030 : المتطلبات والتحديات .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الإدارة والتخطيط التربوي -كلية التربية-جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية- المملكة العربية السعودية

المستخلص

     هدفت الدراسة إلى معرفة أدوار الإرشاد الأكاديمي بجامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية في تعزيز الشخصية الوطنية السعودية وفق رؤية 2030، وتحديد المتطلبات اللازمة لتعزيز الشخصية الوطنية السعودية وفق رؤية 2030 وتوضيح التحديات التي تواجهها؛ واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي وتمثلت عيّنة الدراسة بـ(70) فردًا من المرشدين الأكاديمين في جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية.وقد تم بناء الاستبانة كأداة للدراسة.
     وتوصلت الدراسة للنتائج التالية؛ أن أفراد الدراسة موافقون بدرجةٍ (متوسطة) على دور الإرشاد الأكاديمي بجامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية في تعزيز الشخصية الوطنية السعودية وفق رؤية 2030 بمتوسطٍ حسابيٍّ بلغ(2,66) وبالترتيب التالي: الحرص على تكافؤ فرص الحصول على التعليم والتدريب، تعزز برامج الارشاد الأكاديمي قيم التسامح والعدالة والشفافية، وأفراد الدراسة موافقون بدرجةٍ (كبيرة جدا) على المتطلبات اللازمة في الإرشاد الأكاديمي بجامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية لتعزيز الشخصية الوطنية السعودية وفق رؤية 2030، بمتوسطٍ حسابيٍّ بلغ(4.32 وأبرز المتطلبات: نشر ثقافة التسامح بين الطلاب مع بعضهم البعض ومع الآخرين، تدريب المرشدين الأكاديمين في الجامعة على برامج تعزيز الشخصية الوطنية، كما أن أفراد الدراسة موافقون بدرجةٍ (كبيرة جدا) على التحديات التي تواجه الإرشاد الأكاديمي بجامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية لتعزيز الشخصية الوطنية السعودية وفق رؤية2030 بمتوسطٍ حسابيٍّ بلغ(4.43 وأبرز التحديات:كثرة أعباء المرشد الاكاديمي التي تقلل من ممارسة البرامج اللاصفية، غياب ثقافة الاعتزاز بالهوية الوطنية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness the roles of academic advising at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in promoting the Saudi National Character According to Vision 2030: Requirements and Challenges

المؤلف [English]

  • Awatif Muhammad Al-Ajlan
Department of Educational Administration and Planning - College of Education - Imam Muhammad bin Saud Islamic University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

     The study aimed to know the roles of academic advising at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in enhancing the Saudi national character according to Vision 2030, and to identify the requirements necessary to enhance the Saudi national character according to Vision 2030 and to clarify the challenges it faces; The researcher used the descriptive survey method, and the study sample consisted of (70) academic advisors at Imam Muhammad bin Saud Islamic University. The questionnaire was built as a tool for the study.

     The study reached the following results; The study subjects agree to a (moderate) degree on the role of academic advising at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in enhancing the Saudi national character in accordance with Vision 2030, with an arithmetic mean of (2.66), and in the following order: Ensuring equal access to education and training - promoting academic advising programs The values ​​of tolerance, justice, and transparency, and the study subjects agree to a (very large) degree with the necessary requirements in academic advising at Al-Imam Muhammad bin Saud Islamic University to enhance the Saudi national character according to Vision 2030, with an arithmetic mean of (4.32),The most prominent requirements: Spreading a culture of tolerance among students with each other and with others - Training academic advisors at the university on programs to enhance the national character, and the study individuals agree to a (very large) degree on the challenges facing academic advising at Imam Muhammad bin Saud Islamic University to enhance the national character Saudi Arabia, according to Vision 2030, with an average of (4.43)

الكلمات الرئيسية [English]

  • Academic advising
  • Imam Muhammad bin Saud Islamic University
  • Enhancing the national character
  • Vision 2030
المجلد 113، العدد 113 - الرقم المسلسل للعدد 113
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 557-588
  • تاريخ الاستلام: 13 يونيو 2023
  • تاريخ المراجعة: 01 يوليو 2023
  • تاريخ القبول: 05 يوليو 2023