بدائل مقترحة لتنويع مصادر تمويل التعليم العالي في البلاد العربية في ضوء رؤيتي مصر والسعودية 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ متفرغ قسم أصول التربية کلية التربية – جامعة سوهاج

2 قائد تربوي بالإدارة العامة للتعليم محافظة جدة المملکة العربية السعودية

المستخلص

عنوان البحث : بدائل مقترحة لتنويع مصادر تمويل التعليم العالي في البلاد العربية في ضوء رؤيتي مصر والسعودية 2030 .
هدف هذا البحث إلي تحديد أهم مصادر تمويل التعليم بمؤسسات التعليم العالي في ضوء التجارب العالمية في هذا المجال ، إضافة إلي تحديد البدائل التي طرحتها رؤيتي  جمهورية مصر العربية والمملکة العربية السعودية 2030 لتنويع مصادر التمويل بمؤسسات التعليم العالي بهما ، وصولاً إلي تحديد البدائل المناسبة لتنويع مصادر تمويل التعليم العالي في البلاد العربية في ضوء النظم والتجارب العالمية ورؤيتي مصر والسعودية 2030 .
 وکان من أهم نتائج هذا البحث التوصل إلي مصادر تمويل التعليم العالي وبدائله المأمولة وهي : القطاعات الأقتصادية غير الحکومية ، والشراکة بين الجامعات الحکومية الخاصة ، والمؤسسات المجتمعية غير الحکومية ، والبنوک الدولية والوطنية والتجارية والخاصة ، وإسهامات الأُسر والوقف وتنظيمات المجتمع المحلي، وبرامج منح وإقراض وإعانات للطلاب، إضافة إلي مصادر التمويل الذاتي بالتعليم العالي ، مع ترشيد الإنفاق والمحفاظة علي الجودة بهذه المؤسسات التعليمية العالية .
 وقد أوصي هذا البحث بمؤشرات شراکة لتوفير التمويل التعليمي المأمول للمؤسسات التعليمية العالية ( الحکومية ) .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Suggested alternatives to diversify sources of funding for higher education in the Arab countries in light of the visions of Egypt and Saudi Arabia 2030 .

المؤلفون [English]

  • mohamed mahrous 1
  • abdullah alsolamy 2
1 Emeritus Professor Department of Foundations of Education Faculty of Education - University of Sohag
2 Educational leader in Jeddah General Administration of Education   Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The aim of this research is to determine the most important sources of funding for education in higher education institutions in the light of the international experience in this field, in addition to identifying the alternatives presented by the visions of the Arab Republic of Egypt and Saudi Arabia 2030 to diversify sources of funding in their higher education institutions, and To determine the appropriate alternatives to diversify sources of funding for higher education in the Arab countries in the light of international systems and experiences and the vision of Egypt and Saudi Arabia 2030.
               This research was conducted to identify sources of funding for higher education and its hoped-for alternatives : the non-governmental economic sectors, the partnership between private and public universities, non-governmental community institutions, international, national, commercial and private banks, family contributions and  the ( waqfs ) and community organizations, grant programs, In addition to the sources of self-financing of higher education, while rationalizing expenditure and maintaining quality in these higher educational institutions.
               This research has recommended partnership indicators to provide the expected educational funding for higher education institutions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Sources of funding for education
  • Higher Education
  • Strategic objectives of education
المجلد 59، العدد 59 - الرقم المسلسل للعدد 59
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 35-70
  • تاريخ الاستلام: 22 مايو 2019
  • تاريخ القبول: 22 مايو 2019