تطوير دور کلية التربية فى تنمية الثقافة المدنية لدى طلابها على ضوء أهدافها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

مدرس أصول التربية کلية التربية-جامعة سوهاج

المستخلص

هدف هذا البحث إلى الوقوف على واقع الثقافة المدنية  لدى طلاب کلية التربية بجامعة سوهاج ، ووضع تصورٍ مقترح لتطوير دور کليات التربية في تنمية الثقافة المدنية لدى طلابها على ضوء أهدافها ، وقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي ، کما اعتمدا الاستبانة أداة لبحثهما ، وقد طبقت أداة البحث على عينة قوامها (960) طالباً وطالبة من طلبة کلية التربية بجامعة سوهاج باعتبارها واحدة من أعرق کليات التربية بجمهورية مصر العربية، واقتصرالبحث على أربعة مقومات للثقافة المدنية هي: المواطنة ، والعمل التطوعي ، وحقوق الإنسان ، والثقافة السياسية.
وکان من أهم نتائج البحث: وعي عينة البحث ومعرفتها بمفاهيم الثقافة المدنية ومقوماتها ، و امتلاکهم لبعض المهارات المدنية بدرجة کبيرة ، کالقدرة على العمل داخل فريق ، بينما يمتلکون مهاراتٍ مدنية أخرى بدرجة متوسطة ، کالقدرة على التعبير عن القناعات ، والقدرة على نقد السياسات الخاطئة، کما يمتلکون بعض المهارات المدنية بدرجةٍ ضعيفة ، کالمشارکة في الانتخابات الطلابية ، والتردد على إدارة الکلية بهدف مساعدة الزملاء، وفيما يتعلق بالقيم والفضائل المدنية ، فقد جاءت قيمة " رفض التمييز بين الطلاب على أسس دينية أو اجتماعية " في المرتبة الأولى ، کما أوضحت نتائج البحث وجود اتجاهاتٍ إيجابية نحو الوطن وشعوراً بالفخر والانتماء إليه لدى معظم أفراد العينة، وفيما يتعلق بدور أعضاء هيئة التدريس في تنمية الثقافة المدنية لدى طلابهم ، فقد أوضحت نتائج البحث أن هناک دوراً إيجابياً وآخر سلبي في تنمية الثقافة المدنية لدى الطلبة فيما يتعلق بکلٍ من : أعضاء هيئة التدريس ، وإدارة الکلية ، والمقررات الدراسية ،وبناءً على الإطار النظري للبحث ، والدراسة الميدانية ، ونتائج الدراسات السابقة ، قدم الباحثان تصوراً مقترحاً لتطوير دور کليات التربية في تنمية الثقافة المدنية لدى طلابها على ضوء أهدافها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Developing Faculties of Education Role in the Development of Civil Culture Among their Students in the light of its Objectives

المؤلفون [English]

  • mohamed esmail
  • mohamed mohamed
Teacher of pedagogy Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

The current study aimed at stating the factual status of civil culture among Faculties of Education students at Sohag University and suggesting a proposal  for developing Faculties of Education role in the development of civil culture among its students in the light of its objectives. The two researchers utilized the descriptive method adopting a questionnaire as an instrument for their research which was administrated on (960) male and female students at Sohag Fcaulty of Education as considered one of the greatest  faculties in Arab republic of Egypt. The research was delimited to the four constituents of civil culture : citizenship , volunteer work, human rights, and political culture.
The results of research revealed that : the awareness of the subjects of research and their knowledge of the concepts of civil culture and its constituents and their acquisition of some civil skills  to a greater extent as their ability to work in a team while they have other civil skills to a moderate extent as their ability to expressing their satisfaction and their ability to criticize the wrong policies and  administrating college to help colleagues. Regarding civil value and virtues , the value of refuse differentiating among students for their religious and social bases was in the first place . Also, the results of study revealed that there is positive trends towards hometown and a feeling of belonging among most of the subjects of research . As regard the role of staff members in developing the civil culture of their students , the results of research concluded that  there is a positive role and another negative one towards developing the civil culture of students regarding staff members, college administration, and courses. According the theoretical part  of research , the civil study, and the results of literature review , the two researchers proposed a suggested prospective for developing the Faculties of Education role in developing the civil culture among their students in the light of its objectives. 

المجلد 59، العدد 59 - الرقم المسلسل للعدد 59
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 493-612
  • تاريخ الاستلام: 22 مايو 2019
  • تاريخ القبول: 22 مايو 2019